Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av wipwip
har en 740 GL B230 F 1988a , jag behöver att byta hela mätarhuset för kretskortet har ärjat och frätt bort på vissa ställen men min fråga är passar det från en typ 90a , jag har ju tre anslutningar plus en lös som ska på men jag ser att 90an sitter anslutningarna annorlunda , eller ska man slänga om kablar då .
Mvh. wipwip 8)
Användarvisningsbild
av päpplet
Har du en 740 88B passar alla mätarhus 88B-90. 88A och äldre har bara tre kablar till hastighetsmätaren och även en annan givarkrans i bakaxeln.
I övrigt så spelar fabrikatet på mätarhusen ingen roll om du t ex har ett VDO nu och får tag i ett yazaki. De ser olika ut på baksidan men alla kontakter passar och är kopplade lika
av wipwip
jag har nu tydligen en 88a eftersom jag inte har något utag för felkoder i motorrumet , men jag har ju tre kablar och jag har två bräder men de är yazaki men dom har också tre kablar men du menar att dom passar inte då , e de bara hastighets mätaren då som inte funkar eller .
av wipwip
jag får allt till att funka utan temp mätaren den funkar när jag har på tändningen startar jag bilen så går den ner på kall , vad kan de vara är mätaren kass eller ,
Användarvisningsbild
av päpplet
Det är egentligen bara hastighetsmätaren som skiljer. Alla fyrstifts är lika. De med tre stift bör funka men det finns vissa undantag. Har du ett rikigt gammalt mätarhus är värdena till temp och tankmätare omkastade så de går baklänges mm och jag tror att vissa ABS bilar har en egen hastighetsmätare då kransen i bakaxeln skiljer.

Men å andra sidan så är 740s mätarhus ganska dåliga kvalitetsmässigt. Yazaki brukar i regel vara bättre än VDO
av wipwip
jag har bytat till yazaki nu och allt fungerar utom tempmätaren , den funkar när jag har på tändning startar jag så går den ner , jag har kollat över alla jordkablar och bytat givare kollat mätaren men hittar inget , kontakten verkar fösvinna så fort jag startar bilen varför .
av wipwip
har nu kopplat in en lös tempmätare , men de som päpplet sa där med omkastade värde, de är ju konstigt i så fall att tankmätaren funkar som den ska och att tempmätaren funkar som den ska när jag inte har startart bilen det är så fort jag startar som den går ner men bara den ?
Volvo car UX

Inte jag heller på 25'a

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Stefans 968

@StefanN , Nu hittar du bara på för at[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]