Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
Robbi skrev:Andis: Jag har tänkt ungefär så också
Ilestrof: Jag har upplevt en hype för AWD och ska vi tro Volvo ÅF så ska alla ha det. Fast jag tror att det ligger andra intressen bakom. Jag ville nog lufta och kanske ha en liten diskussion kring om alla verkligen ska prioritera AWD och kanske bli lyckligare med FWD då de kanske prioriterar ekonomi. Går det att definiera intressegrupper för dessa, lite som Andis gjorde ovan.

Scenariot en familj i Skåne med ansträngd ekonomi. Gubben bilar till jobbet någon kilometer. På helgen åker familjen till IKEA och på sommaren åker de långsemester någonstans. Är då en D5 AWD verkligen att rekommendera för dem? Jag skulle säga typ V60/70 D4 VEA som är skattebefriad och drar lite sopp. Men attityden verkar vara, alla ska ha AWD då du får det gratis!

Scenariot en familj som bor på landet och åker på husvagnsemester osv. Bästa råd Xc60/70 D4 AWD.
Vad med en Toyota Yaris. Det är det som danska familjer åker i.

Ursäkta mig - men om man har råd att köpa premium bil ska inte man gråta varje gång man tankar :)
Användarvisningsbild
av Rillee
Då borde volvo bara ha en motor att välja på, T6 AWD polestar :lol:
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Som någon skrev, siktar man på ekonomi/servicekost så kanske man inte ska ha AWD. Vad gäller nybil med garantier osv så tycker jag man kan tona ner det lite. Däremot kan ju en gammal AWD bli aningen mer obehagligt kostsam i framtida reparationer. (visst, det är massor som kan gå sönder på en bil ändå, eller inte)
av mattexc90
Manuell vs Automat borde kunna innehålla ungefär samma argument. Manuell för att spara pengar, automat för att man tycker sig " behöva" det och sen sjuttioelva olika varianter på det beroende på vem man frågar.
Användarvisningsbild
av Robbi
llesrof skrev:Har en familj ansträngd ekonomi köper de inte en ny Volvo och absolut inte en med fyrhjulsdrift.
Nja, vet inte om jag håller med riktigt. Man kanske har råd med lån på 4200:- i månaden och en tank på 900:- men det kan bli ansträngt med dessutom skatt på 3800:- och 1500:- soppa. I långa loppet blir det pengar. Men det behöver ju inte vara en ny bil? Snackar vi tre år gammal så kan en snål bil vara ett bra alternativ.
Användarvisningsbild
av Robbi
mattexc90 skrev:Manuell vs Automat borde kunna innehålla ungefär samma argument. Manuell för att spara pengar, automat för att man tycker sig " behöva" det och sen sjuttioelva olika varianter på det beroende på vem man frågar.
Det skiljer lite i förbrukning på VEA när det gäller automat och manuell. D4 man 0.45 bland, aut 0.49 (XC70). Samma siffror för D4 awd är 0.53 och 0.64.
Användarvisningsbild
av ER
mattexc90 skrev:Manuell vs Automat borde kunna innehålla ungefär samma argument. Manuell för att spara pengar, automat för att man tycker sig " behöva" det och sen sjuttioelva olika varianter på det beroende på vem man frågar.
Stadstrafik= automat, ECO som jagar smådroppar= manuell, fast har man aldrig testat automat är det svårt att ha åsikt om det för det kan hända att man blir omvänd när man insett att man varit motståndare utan egentlig anledning tidigare.
Robbi skrev:
llesrof skrev:Har en familj ansträngd ekonomi köper de inte en ny Volvo och absolut inte en med fyrhjulsdrift.
Nja, vet inte om jag håller med riktigt. Man kanske har råd med lån på 4200:- i månaden och en tank på 900:- men det kan bli ansträngt med dessutom skatt på 3800:- och 1500:- soppa. I långa loppet blir det pengar. Men det behöver ju inte vara en ny bil? Snackar vi tre år gammal så kan en snål bil vara ett bra alternativ.
Finns inte dom små marginalerna så har man inte råd helt enkelt, kanske bättre kolla på en lite nyare Golf istället eller ev. en äldre V70N om man prioriterar utrymme och vill undvika mindre bilar av goda skäl.
Robbi skrev:
Det skiljer lite i förbrukning på VEA när det gäller automat och manuell. D4 man 0.45 bland, aut 0.49 (XC70). Samma siffror för D4 awd är 0.53 och 0.64.
Jag antar att du avser officiella siffror baserat på körcykeln och inte verkliga förbrukningssiffror?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Magnetkoppling AC

Som du skrev. Muttern i mitten sen brukar jag f&ou[…]

Köpråd v50/s40 /c30

Hej, jag är på jakt efter en först[…]

Volvo xc90 2017 d5 R design