...

Moderator: Moderatorer

Jag tutar för att hon cyklar rakt ut i vägen på ett övergångsställe (ingen cykelpassage eller överfart) och inte har nån lampa eller nått annat som gör henne speciellt tydlig.. Ska man cykla rakt ut i trafiken är det praktiskt att synas...
joel80 skrev:Jag tutar för att hon cyklar rakt ut i vägen på ett övergångsställe (ingen cykelpassage eller överfart) och inte har nån lampa eller nått annat som gör henne speciellt tydlig.. Ska man cykla rakt ut i trafiken är det praktiskt att synas...
Med alla cykelöverfarter som de smällt upp i den här stan i sommar så är det ju omöjligt att veta om cyklisten har företräde eller ej. Ibland är det skyltat cykelöverfart och ibland inte...
Livsfarligt för både cyklister och bilister att hävda sin rätt där, bara att sakta ner och krypköra oavsett fordon...
joel80 skrev:Ny video uppe!
Flera klipp blev jag lite tveksam i efterhand om jag skulle ha tutat.. När jag kollar på det känns det som att jag var lite grinig när jag körde.. Men dom klippen fick följa med dom också.. Så ni har nått att klaga på. ;)
En riktigt "close call" är med också.. Fick bromsa hårt!

[youtube]33v-e7zqhao[/youtube]
http://youtu.be/33v-e7zqhao
äh på dom bara!!
Brainy skrev:
joel80 skrev:Jag tutar för att hon cyklar rakt ut i vägen på ett övergångsställe (ingen cykelpassage eller överfart) och inte har nån lampa eller nått annat som gör henne speciellt tydlig.. Ska man cykla rakt ut i trafiken är det praktiskt att synas...
Med alla cykelöverfarter som de smällt upp i den här stan i sommar så är det ju omöjligt att veta om cyklisten har företräde eller ej. Ibland är det skyltat cykelöverfart och ibland inte...
Livsfarligt för både cyklister och bilister att hävda sin rätt där, bara att sakta ner och krypköra oavsett fordon...
Cykelöverfart är det med den nya skylten med cykel på. Det ska dessutom anordnas så att bilar endast kan framföras i låg hastighet.

Förordning 2001:651
Vid en cykelöverfart ska trafikmiljön vara utformad så att det säkras att fordon inte förs med högre hastighet än 30 kilometer i timmen.

Har de verkligen gjort en massa såna i Gävle?
Svar ja på båda frågorna. Dock så sitter skyltarna utsatta på långt ifrån samtliga men kommunen hävdar att de är cykelöverfarter och de är målade så. Det var ren tur att det nya regelverket kom för detta arbete påbörjade man redan i våras utan något som helst lagstöd och då hade det blivit riktig vilda västern.

Gävle ska alltid vara först med allt som kan försämra för billister (jag är tyvärr varken ironisk eller sarkastisk men möjligen lite bitter). Kan tillägga att jag cyklar till och från jobbet minst 9ggr av 10 så jag är inte en bilist som aldrig är i cyklistens situation.

Största problemet är att de på vissa ställen satt upp dem där det inte fungerar trafikmässigt. Ett exempel på där det inte fungerar alls är bifogad bild.
Svart linje har de gjort en cykelöverfart, det ska tilläggas att denna väg är den enda väl fungerande vägen för den tunga fabriken som ska till eller från detta håll.

Den röda linjen visar vart det största problemet uppstår, att komma därifrån och svänga vänster var förut inget problem, numer är rampen oftast proppfylld med bilar under tiden när folk ska till och från jobb pga att bilar åt båda riktningar på upplandsleden måste bromsa in vid cykelöverfarten och då försvinner luckorna som annars hade funnits att smita ut i.
Detta har resulterat i att folk nu tar andra vägar genom mer centrala delar av staden, de har alltså lyckats få bort trafiken från industriområde till tättbebyggt område.

Tilläggas ska att jag i väldigt många år har cyklat den berörda sträckan dagligen utan att ha något som helst problem att ta mig över, så jag förstår inte riktigt vitsen med det.

Bild
Körde där idag.. Gällande det erikn sa om hastighet.. man kan ta "hindret" i 50 utan att det skumpar allt för mycket. ;) (Min eco-körning "tvingar" mig till att inte bromsa så mycket.. hehe.. )

Såg dom nya skyltarna och "företrädesmärkena" på gatan. Tycker det är rätt tydligt att cyklar har företräde där.. gör dom sådär vid alla cykelöverfarter bör det i allafall vara rätt enkelt att känna igen dem.

Placeringen håller jag helt med Brainy om.. den är rätt dum.
Jösses vad bra att man tog hänsyn till hela kedjan... Var nog precis det som de planerade, att få in mer trafik inne i stan i stället.
joel80 skrev:Placeringen håller jag helt med Brainy om.. den är rätt dum.
Näe, den är inte rätt dum! Den är nå förjävligt überpantad!! :evil:

Men vill man få en försämrad miljö inne i tätort så.....
..... :roll:

//David
  • 1
  • 168
  • 169
  • 170
  • 171
  • 172
  • 356

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]