Svar ja på båda frågorna. Dock så sitter skyltarna utsatta på långt ifrån samtliga men kommunen hävdar att de är cykelöverfarter och de är målade så. Det var ren tur att det nya regelverket kom för detta arbete påbörjade man redan i våras utan något som helst lagstöd och då hade det blivit riktig vilda västern.
Gävle ska alltid vara först med allt som kan försämra för billister (jag är tyvärr varken ironisk eller sarkastisk men möjligen lite bitter). Kan tillägga att jag cyklar till och från jobbet minst 9ggr av 10 så jag är inte en bilist som aldrig är i cyklistens situation.
Största problemet är att de på vissa ställen satt upp dem där det inte fungerar trafikmässigt. Ett exempel på där det inte fungerar alls är bifogad bild.
Svart linje har de gjort en cykelöverfart, det ska tilläggas att denna väg är den enda väl fungerande vägen för den tunga fabriken som ska till eller från detta håll.
Den röda linjen visar vart det största problemet uppstår, att komma därifrån och svänga vänster var förut inget problem, numer är rampen oftast proppfylld med bilar under tiden när folk ska till och från jobb pga att bilar åt båda riktningar på upplandsleden måste bromsa in vid cykelöverfarten och då försvinner luckorna som annars hade funnits att smita ut i.
Detta har resulterat i att folk nu tar andra vägar genom mer centrala delar av staden, de har alltså lyckats få bort trafiken från industriområde till tättbebyggt område.
Tilläggas ska att jag i väldigt många år har cyklat den berörda sträckan dagligen utan att ha något som helst problem att ta mig över, så jag förstår inte riktigt vitsen med det.