P210 skrev:Förmodligen så att automatlådan inte lägger sig på motorbroms så fort du lättar på gasen och då beter sig mer som om du frikopplar på en manuell låda.
Att det skulle spara 5% är jag tveksam till, inte på vanlig väg i konstant fart, då blir det snarare 0% i besparing!
Hur det funkar i stadstrafik är svårt att säga. Är det bränsleekonomiskt att koppla ur?
Det är lite mer avancerat än så!
Du måste ta hänsyn till vilket motorvarvtal du kör på. Säg att motorn har ett släpmoment på 20Nm vid 0 momentuttag och du ligger på 2000 rpm genererar 4kW energiförlust från fordonet. Lägg på lite extra släp från växellådan så kanske du ligger uppemåt 5kW. Det är en hel del energi som slurpas rakt ur din bil. Om vi antar att motorn drar energimängd X per sekund ur bränsle vid tomgång så kan vi enkelt hitta brytpunkten för när tomgång är energieffektivare än släpande motorbroms.
Jag har testat detta i motorvägstrafik och det är extremt skönt faktiskt. Man tänker inte på det när man kör vanligt men i princip ingen väg är helt platt. E4/E20 som jag kör mest på är hela tiden lite upp/ner. Det är lite bergodalbanekänsla att ligga och frikoppla och rulla ut i vad som känns som oändlighet hela tiden. 3-5% är faktiskt inga större svårigheter att spara liggandes på en sån motorväg.
I stadstrafik däremot är jag hyfsat tveksam. Det blir så otroligt korta stunder. Kanske går det att göra ett system så responsivt att det går! Men tveksamt om vi är där redan idag.
V40:

Alltid på Evolution diesel.