Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thewhitecar
beställt en ny v70 sport ed2 aut
ECO+-bränslebesparande frihjulsläge som optimerar automatlådan,motorn,och klimatanläggningen
-för att minska bränsleförbr 5% eller mer
-hur funkar detta praktiskt !!
Användarvisningsbild
av P210
Förmodligen så att automatlådan inte lägger sig på motorbroms så fort du lättar på gasen och då beter sig mer som om du frikopplar på en manuell låda.
Att det skulle spara 5% är jag tveksam till, inte på vanlig väg i konstant fart, då blir det snarare 0% i besparing!

Hur det funkar i stadstrafik är svårt att säga. Är det bränsleekonomiskt att koppla ur?

Kopplar man ur 200meter innan och rullar fritt inför korsningar eller annat som påkallar hastighetsminskning borde denna låda låta dig köra likadant.
Men om man i stället vill utnyttja motorbroms i mesta möjliga utsträckning och släpper av gasen i god tid innan korsningar, eftersom moderna bilar stänger av bränsletillförseln under motorbroms, vilket gör att förbrukningen även då blir noll liter per mil, borde denna finess vara rätt onödig?.
Användarvisningsbild
av crumpets
P210 skrev:Förmodligen så att automatlådan inte lägger sig på motorbroms så fort du lättar på gasen och då beter sig mer som om du frikopplar på en manuell låda.
Att det skulle spara 5% är jag tveksam till, inte på vanlig väg i konstant fart, då blir det snarare 0% i besparing!

Hur det funkar i stadstrafik är svårt att säga. Är det bränsleekonomiskt att koppla ur?
Det är lite mer avancerat än så!
Du måste ta hänsyn till vilket motorvarvtal du kör på. Säg att motorn har ett släpmoment på 20Nm vid 0 momentuttag och du ligger på 2000 rpm genererar 4kW energiförlust från fordonet. Lägg på lite extra släp från växellådan så kanske du ligger uppemåt 5kW. Det är en hel del energi som slurpas rakt ur din bil. Om vi antar att motorn drar energimängd X per sekund ur bränsle vid tomgång så kan vi enkelt hitta brytpunkten för när tomgång är energieffektivare än släpande motorbroms.
Jag har testat detta i motorvägstrafik och det är extremt skönt faktiskt. Man tänker inte på det när man kör vanligt men i princip ingen väg är helt platt. E4/E20 som jag kör mest på är hela tiden lite upp/ner. Det är lite bergodalbanekänsla att ligga och frikoppla och rulla ut i vad som känns som oändlighet hela tiden. 3-5% är faktiskt inga större svårigheter att spara liggandes på en sån motorväg.

I stadstrafik däremot är jag hyfsat tveksam. Det blir så otroligt korta stunder. Kanske går det att göra ett system så responsivt att det går! Men tveksamt om vi är där redan idag.
av thewhitecar
Kollade på kompisens v60 -där fanns ECO -men var rek.på körsätt.
-inga konkreta saker på bilen som verkade hända,mer än start och stopp,mm
ECO + ,kanske är det konkreta saker som en annan trådskapare redovisade !
Bra att man försöker få ner den verkliga bränsleförbrukningen,-till stor del på bekostnad av mer el

Vet att Kia var tidiga med fast eletrisk uppvärmning,någon typ av "spiral" som förvärmde inkommande luft-när bilen startats-men detta tog hårt på batteriet -speciellt vid korta gångtider !
Användarvisningsbild
av frasse4
Intressant att detta kommer, men jag har funderat ett tag på varför man inte lanserar någon modell där man kopplar ur växellådan med lameller vid drivaxlarna så att man kan frihjula utan förlust från transmissionen, samt att motorn stannar i dessa lägen...

Det är ju det bästa sättet att köra ecco-driving på en traditionell bil med manuell låda att frikoppla och stänga av motorn eftersom du inte får med motorns inre friktion. Det är ju såklart inget som rekommenderas om man inte vet vad man gör eftersom man slår ut ABS, bromsservo och styrservo... Men på nya bilar har man ju både elektrisk styrservo och elektrisk vacuumpump till bromsservo.
av Andis
Vad ser man ska frihandels återinföras :-) :-) :-)

Saab V4 var kanon skön att köra med frihjul tycker jag blev en ganska lustig känsla lite som att trycka ner kopplingen varje gång man släppte gasen. Gilla även ljudet på V4 motorn.

Men gissar att det inte blir ett sånt frihjul nu. Utan mer att automaten kopplar ur på något sätt. Var det inte så på tidiga V70 automat att dom koppla ur vid rödljus sen togs det bort i programmeringen för det blev ryck och slet på lådan med dessa i och ur kopplingarna vid rödljusen? Eller minns jag fel?

Du får rapportera när du får den hur den gör.
av perhall
Funkar det ungefär som i Merca 300 diesel med den fyrcyl motorn och "frihjul". Där stängs ofta motorn av vid gasuppsläpp landsväg/motorväg.
Per
Användarvisningsbild
av FSandstrom
På v60 d6 (laddhybrid) så har man ju lagt dit en "motorbroms" som laddar batteriet om man åker <70km/h och släpper gasen. Över 70km/h så har den "frihjul" som de kallar det och det är en ruskig skillnad, men så laddar den inte batteriet heller. Den är ju så tung så man rullar långt! Vet inte om det är någon praktiskt skillnad när man har batterier, men det är väl någon förlust i generatorn som laddar batteriet så jag antar att man tjänar lite med frihjulet och att inte ladda batteriet.
Användarvisningsbild
av Robbi
Jag tycker att bilen blir segare och lågvarvig av ecoläget...eller inbillar jag mig?

Update: blir inte den bilen jag har länkat bl[…]

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]