Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Ja, varför inte dela erfarenheter så att folk som faktiskt ska välja inte bara schablonaktig höftar utan att veta vad de väljer.

Jag hävdar ju att det är en enorm hype kring AWD just nu och att det hela beror på användning. Jag hävdar också att den bästa bilen för motorvägskörning inte är AWD. Alltså för den vanliga föraren som inte åker till fjälls eller drar husvagn. Anledningen är att AWD blir dyrt i förbrukning, skatt etc. Den är inte heller bekväm för långfärder då den varvar så högt och slukar bränsle, jag talar om gamla femman och gamla växellådan. För många vardagsåkare är den nya VEA och åttalådan ett bättre alternativ ekonomiskt och komfortmässigt.

Jag ligger i Lübeck och skriver detta. Vi blåste ner från Göteborg igår och jag låg mest i 120 km/h och sådär 140 km/h de 9 milen på tysk mark. Jag tittade på snittet när jag parkerade och det låg på låga 0.51 L / mil. Bilen är en tung XC 70 Sport edition D4 VEA med 8:a aut.

I vilket fall, kombinationen D4 VEA och aut får en att känna sig som en kung på vägen med en behagligt drag och lugna varv vid hög fart. Det är lätt att bli fartblind då 120 km /h knappt känns. Jag gled upp för Hallandsåsen i 120 utan att lådan växlade ner och kändes inte ansträngt alls. Min bil är helt enkelt den bästa långfärdsbil jag har upplevt. Jag vet att en del tycker att V70 borde vara bättre för det men jag gillar helt enkelt den högre gången och slippa känna varje litet gupp i häcken. Speciellt skönt var det på Autobahn som numera är så lappad så det känns som att köra på räls. I somras med min förra V70 var varje skarv en plåga. Nu gick det att överleva.
av Exquattro
Jättekul att du är så nöjd med din bil och att lilla Volvo lyckas ta fram en så bra produkt som nya VEA. Skulle dock vara lite intressant att veta hur mycket erfarenhet du själv har av åretruntkörning med AWD eller det mest baseras på tankar. Min egna uppfattning är att det alltid finns en skillnad, året runt, på olika sätt sen är det upp till var och ens intresse att värdera den skillnaden. Givetvis är min gamla 5:a med slirautomat och Haldex5 en passé produkt men kanske skiljer det inte så mycket ändå. Min snittförbrukning här hemma är nu, enl datorna, 5,9 vilket är mycket landsvägskörning. I somras på långkörning på kontinenten 6,4 i pump. I Tyskland farter som, om det var möjligt, aldrig var så låga som 140, snarare kändes som 180 var sakta. Bra betyg till V60 där. När jag körde Audi var skillnaden mycket större i hur en fwd kontra Quattro uppförde sig, alltid. Två skilda bilar. Med Audi tvekar jag inte en sekund medan valet med Volvo är lite annorlunda då det inte spelar fullt så stor roll pga Haldexsystemet. Men fortfarande vidhåller jag, med ca 6000mil/år är det mycket skönt med den extra "tryggheten" med AWD, och den tryggheten kan bestå av så mycket. Tunga släp givetvis, aldrig behöva fundera på om man kommer fort nog iväg i halka t.ex. i en utfart på landsväg, köra i vattensamlingar som kan dyka upp hastigt på motorvägar. Osv osv. Allt detta går såklart att vända på och säga att man måste anpassa hastigheten men sådan är ju inte alltid möjligheten då förutsättningarna kan ändras på sekunder. Men, som sagt, alla behöver verkligen inte AWD och så kommer det ju inte att bli heller. Men jag fortsätter lite till.
av s6025t
Jag åker AWD i dag o lär fortsätta med det så länge jag har dom ekonomiska förutsättningarna att kunna välja detta tillval har man väl vant sig med AWD vill inte jag vara utan detta lägger jag närmare 500000kr på bil så är ju kostnaden för AWD försumbar o en AWD har bättre andrahandsvärde. Jag har varit o provkört nya VEA det första som slog mig var drag o slit i ratten vid acceleration som inte finns i AWD o bakhjulsdrivna bilar bara en sån sak gjorde att FWD känns mindre premium men samtidigt känns ändå 5:an gammal så just nu har Volvo inget vettigt alternativ som jag får "vill ha upplevelse av" så man lär väl få behålla bilen man har eller byta bilmärke om Volvo inte kommer med AWD kombinerat med VEA snart
Senast redigerad av 2 s6025t, redigerad totalt 0 gång.
Robbi skrev:Jag hävdar också att den bästa bilen för motorvägskörning inte är AWD. Alltså för den vanliga föraren som inte åker till fjälls eller drar husvagn.
Det beror väl på hur motorvägen ser ut. I min del av Sverige är den (minst) 11 månader av 12 fri från snö och modd men så är det ju inte överallt och man kanske de max 30 dagar det är snö och modd vill ha en stabilare körning. Men det skall ju vara en BRA 4WD-konstruktion rent tekniskt också, annars förlorar den ju sitt mervärde. (Men det är ju en annan tråd…)
av Exquattro
P210, jag kan förstå om man tvunget vill ha en bakhjulsdriven bil, det tillför ju en lite annan dimension till bilkörningen om man tycker det är kul, men att vara så helt låst till framhjulsdrift kontra fyrhjulsdrift, det skulle vara intressant att få en liten motivering. Växellådan förstår jag bättre.
Tja,
var och en är salig i sin tro... :wink:

StefanN skrev: Enda nackdelar som folk kan komma på är ju kostnaden och då är det ju inte AWD det är fel på utan plånboken.
Det finns ju faktiskt dom som väljer bort AWD av miljöskäl när man inte anser sig behöva det, även om dom har råd att skita ner lite extra.. :roll:

/Mattias (som kör bensinare, men beställt D4 fwd)
av Leinad
Jag har precis bytt från en V60 D3 (163 hk) FWD till en Audi A4 2.0 Tdi (190 hk) AWD.
Jag trodde inte att det skulle vara så stor skillnad, men det är verkligen stor skillnad när man accelererar snabbt. Audi har ju konstant fyrhjulsdrift så det drar jämnt hela tiden och man slipper den lite slirande känslan som jag kunde få i V60:n. Nu har det alltså inte varit halt ännu och redan gillar jag det. Jag kör absolut inte som en fartdåre, oftast har jag hund i bilen, även om de tillfällen då skillnaden märks iofs bara är när jag inte har hunden i bilen för då kör jag så lugnt.

Jag har aldrig haft AWD tidigare och tog det egentligen bara för att det inte var så stor prisskillnad för tillfället så jag fick in det under gränsen för leasingbilar på mitt företag.

Sen som MattiasV60 säger så är det väl kanske inte det bästa för miljön, men det känns ju ändå som att bränsleutsläppen är en ganska liten del av ens samlade koldioxidutsläpp. En flygresa mer eller mindre gör nog större skillnad än FWD mot AWD.
av Exquattro
Leinad, du har en toppenbil och börjar nog förstå vad jag menar, fast jag har gått åt andra hållet av olika skäl. En sak som nog påverkar försäljningen åt AWD-hållet hos Volvo är ju prissättningen. På plats 1 och 2 på önskelistorna hos tjänstebilsköpare står automat och fyrhjulsdrift. Just detta sätter Volvo låga priser på tillsammans med en gammal motor, automatlåda och billig AWD, det är ren taktik. VEA blir dyrare och det kan vara avgörande för tjänstebilsvalet och i sin tur köper kanske många AWD utan att egentligen bry sig om det. MattiasV60 har ju däremot en lovvärd anledning att avstå AWD om det är en miljövinst och då bör man kanske även väga in att skippa automaten i såfall.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]