- lör 29 nov 2014, 11:03
#922956
Ja, varför inte dela erfarenheter så att folk som faktiskt ska välja inte bara schablonaktig höftar utan att veta vad de väljer.
Jag hävdar ju att det är en enorm hype kring AWD just nu och att det hela beror på användning. Jag hävdar också att den bästa bilen för motorvägskörning inte är AWD. Alltså för den vanliga föraren som inte åker till fjälls eller drar husvagn. Anledningen är att AWD blir dyrt i förbrukning, skatt etc. Den är inte heller bekväm för långfärder då den varvar så högt och slukar bränsle, jag talar om gamla femman och gamla växellådan. För många vardagsåkare är den nya VEA och åttalådan ett bättre alternativ ekonomiskt och komfortmässigt.
Jag ligger i Lübeck och skriver detta. Vi blåste ner från Göteborg igår och jag låg mest i 120 km/h och sådär 140 km/h de 9 milen på tysk mark. Jag tittade på snittet när jag parkerade och det låg på låga 0.51 L / mil. Bilen är en tung XC 70 Sport edition D4 VEA med 8:a aut.
I vilket fall, kombinationen D4 VEA och aut får en att känna sig som en kung på vägen med en behagligt drag och lugna varv vid hög fart. Det är lätt att bli fartblind då 120 km /h knappt känns. Jag gled upp för Hallandsåsen i 120 utan att lådan växlade ner och kändes inte ansträngt alls. Min bil är helt enkelt den bästa långfärdsbil jag har upplevt. Jag vet att en del tycker att V70 borde vara bättre för det men jag gillar helt enkelt den högre gången och slippa känna varje litet gupp i häcken. Speciellt skönt var det på Autobahn som numera är så lappad så det känns som att köra på räls. I somras med min förra V70 var varje skarv en plåga. Nu gick det att överleva.
Jag hävdar ju att det är en enorm hype kring AWD just nu och att det hela beror på användning. Jag hävdar också att den bästa bilen för motorvägskörning inte är AWD. Alltså för den vanliga föraren som inte åker till fjälls eller drar husvagn. Anledningen är att AWD blir dyrt i förbrukning, skatt etc. Den är inte heller bekväm för långfärder då den varvar så högt och slukar bränsle, jag talar om gamla femman och gamla växellådan. För många vardagsåkare är den nya VEA och åttalådan ett bättre alternativ ekonomiskt och komfortmässigt.
Jag ligger i Lübeck och skriver detta. Vi blåste ner från Göteborg igår och jag låg mest i 120 km/h och sådär 140 km/h de 9 milen på tysk mark. Jag tittade på snittet när jag parkerade och det låg på låga 0.51 L / mil. Bilen är en tung XC 70 Sport edition D4 VEA med 8:a aut.
I vilket fall, kombinationen D4 VEA och aut får en att känna sig som en kung på vägen med en behagligt drag och lugna varv vid hög fart. Det är lätt att bli fartblind då 120 km /h knappt känns. Jag gled upp för Hallandsåsen i 120 utan att lådan växlade ner och kändes inte ansträngt alls. Min bil är helt enkelt den bästa långfärdsbil jag har upplevt. Jag vet att en del tycker att V70 borde vara bättre för det men jag gillar helt enkelt den högre gången och slippa känna varje litet gupp i häcken. Speciellt skönt var det på Autobahn som numera är så lappad så det känns som att köra på räls. I somras med min förra V70 var varje skarv en plåga. Nu gick det att överleva.