Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tobbe240
När jag tömde oljan pissade det bara ut. Oljan är blandad med bensin, det känner man på lukten och den är inte vit,grå om det hade varit vatten. Tänkte också på kolvringarna men jag kollat kompet och det var samma på alla. Fick 8kg på alla cylindrar, då var dock motorn kall när jag gjorde det. Tror inte att det smiter genom kolvringarna då borde kompet vara dåligt? Men det kan jag ju lätt kolla när jag har rivit toppen. Cylinderhuvudpackning=toppackningen?
Eftersom att bilen gick rent och som den skulle när jag väl fick igång den, förutom att den rök vitt endel.. Då borde det inte vara spridarna heller som knasar eftersom att den gick fint och linte blöddra eller nåt sånt.
Kan väl vara så att det läcker in vatten så att stiftena inte kan tända bränslet därav att den dog?
Ska riva topp idag och imorgon sätter jag ihop allt med nya packningar osv. Borde kunna se vad som är fel då
av rid54
En topplocksläcka mellan cylider och kylkanal brukar i många fall ge ett starkt övertryck i kylsystemet och väsentlig vattenförlust (dvs det trycks ut gas från cylindern till kyslsystemet, inte vatten in i cylindern, under gång). Det förklarar inte heller "bensin i oljan". Mysko fel, faktiskt. Om du ändå tänker riva toppen så hoppas jag att du hittar nåt som förklarar det hela och hoppas också du får tid att berätta här på forumet, för lärandets skull. Hoppas det går bra!
av sennahojx
Jag hade liknande problem på min 745GL -90, då var det BTR:en som var trasig (som några redan föreslagit), det kom bensin genom vakuumsugen och in i insuget. Skruvade jag ut tändstiften och körde på starten skvätte det mängder med bensin ur tändstifts-hålen. Vet att du redan bytt BTR, men kolla så att denna är hel. När min BTR gick sönder hade jag bytt tankarmatur, men jag satte i fel tankpump så jag fick två högtryckspumpar. Inte så att du gjort något liknande? Min bil gick bra en stund, men efter en kort provtur gick bilen inte starta, det droppade om stiften, och oljan var bandad med bensin. Efter att jag bytt till rätt pump och en ny BTR fungerade bilen som den skulle.
av Tobbe240
Jag fick igång bilen 1 gång och det rök vitt som bara den, sen dog den. Rev toppen och som jag trodde så var det toppöockspackningen som var kass. Man såg på 2:an och 3:ans cylinder att det hade läckt in. Tack för alla svar!
Nu är det bara att fixa avgasvärdena, det där med pumpen, jag har faktiskt bytt tankarmauren från en annan bil, med den pumpen. Värt att prova o byta tillbaka till min pump? Tomgången är orolig och avgasvärdena är dåliga. Får kolla upp btr med
Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Stefans 968

@StefanN , Nu hittar du bara på för at[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]