Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
SweRonin skrev:1) helt upp till dig att avgöra. Haft D5 AWD och D4 VEA båda Aut. båda funkar utmärkt. Vad jag tyckte var tråkig är gamla autlådan ryckig seg tyckte jag. 0- 100Km/h D5 8,3sek D4 VEA 8,5 sekunder. Fanns D5 men nya lådan så hade det varit perfekt.

Offtopic, kommer ihåg hur många här inne skrev att driver support paketet var helt onödigt och gjorde en bara till sämre chaför. idag kryssar alla för VOC å DSP :)
Hur har du hunnit HA D4 VEA då den kom i år? Vad har du nu? Så D5 är 0,2 sek 0-100km/h snabbare än D4 och du tycket det är värt pengarna i både form av pris och förbrukning? Bild

Sedan det där med plingplongpaketet, när jag beställde, kostade det nästan 20.000 extra. Då fanns det andra paket som kanske kändes med motiverade. Du skänks det bort så jag tror inte att alla kryssar i det bara sådär. Tycker fortfarande det är det mest onödiga paketet men medföljer det kan jag väl tänka mig lite bjällerklang till julBild
Användarvisningsbild
av sony
Robbi skrev:
sony skrev:Jag har testat både vea och d4 AWD och det stämmer inte att vea drar mindre. vea låg faktiskt högre i förbrukning än AWD jag testade. Den skillnaden är kanske större på en s60 pga vikten men på xc60 stämmer det inte i alla fall inte på dessa bilar jag testade.
Vea d4 jätte pigg och nya växellåda men motorljudet är :cry: AWD finns inte om du vill ha den,lägre skatt plus skattefri i 5år(tror jag)
D4awd känns lite slöare men kraftigare,motorljudet är :D Finns AWD om du vill ha den
Testa båda och se efter dina behov. Jag var i samma sits som dig och visste inte vad jag skulle göra men testade båda och för mig blev det d4awd. Vea känndes fel.
Jo, det stämmer faktiskt att VEA är mycket snålare än en gammal femma med AWD. Det har diskuterats ganska friskt på andra delar av forumet och jämförelser har gjorts. Min D4 VEA med automat drar mindre än min gamla bil (Gammal och gammal MY13) med D4 FWD med manuell låda. Klart som korvspad att VEA då drar mindre än en D4 AWD med vare sig auto eller manuell. Du vet väl att AWD drar mer bara i sig själv.
Jag hoppas verkligen att det är så. Min nästa bil kommer bli vea AWD om några år, sen hoppas jag för Volvos skul,men som jag skrev innan enligt mina bilar jag testade var det tvärtom.
Användarvisningsbild
av Kite
Robbi skrev: Tycker fortfarande det är det mest onödiga paketet men medföljer det kan jag väl tänka mig lite bjällerklang till julBild
Förstår inte hur ni tycker att något som tillför säkerhet är det mest onödiga paketet?
Användarvisningsbild
av MartinS
Robbi skrev:Ligger man på autobahn spelar också varvtalet roll. En AWD med sexväxlad låda blir väl högvarvig i sådana hastigheter? Var ligger den på vid 120? Jag tror att VEA ligger nästan 1000 varv under? Med åttaväxlad låda blir det som att ha överväxel och det spelar in på förbrukning. Den gamla är törstig på höga farter över 100?
Bild

Inte så farligt högt varvtal tycker jag trots AWD och sexväxlad låda, inte så det stör iallafall. Men det är klart, om en diesel varvar såhär är det ju ingen höjdare. Men diesel är ju å andra sidan en förbränningsolja, inget finbränsle för höghastigetsåkande :)

Brorsan kör S80 D5 MY11 manuell, och den "tvärdör" ju över 170. Då varvar motorn för mycket för att kunna leverera vettig effekt. En manuell i en S80, vilket ju borde va en landsvägs/motorväg/höghastighetskryssare.
Användarvisningsbild
av Robbi
Kite skrev:
Robbi skrev: Tycker fortfarande det är det mest onödiga paketet men medföljer det kan jag väl tänka mig lite bjällerklang till julBild
Förstår inte hur ni tycker att något som tillför säkerhet är det mest onödiga paketet?
Säkerhet är din definition, man kan ju också se paketet som som ett fenomen som invaggar en i säkerhet, till den grad att man slappnar av och släpper på sin säkerhet genom att lita på säkerheten. Är det säkert att vi verkligen ska ha denna diskussionen, tekniken är såpass ny och vi har nog inte sett det sista ännu. Att däremot stensäkert säga att det handlar om säkerhet och inte förarstöd, som Volvo själv definierar det som, är nog inte helt säkert. Jag. Behöver säkerhet men kanske inte vill ha förarstöd då jag kanske blir för lat? Den bästa säkerheten är alltid sunt omdöme, ett vaket sinne och friska ögon och öron.
Användarvisningsbild
av Robbi
MartinS: Det är ju precis min mening med den gamla växellådan till dieseln, den för högvarvig för att fungera bra som en långfärdsbil och "tvärdör" vid 170. Där har ju det skett ett lyft. Den nya växellådan med åtta växlar och den nya VEAmotorn som är mer som en bensinare i vrid.

Den korta tiden jag hade D5 AWD, tyckte jag att det var som en skogsmaskin och traktor men inget jag skulle vilja och långköra i Europa med, mest för varvet i motorn. Den kändes ju knappt bekväm vid 120. Den kändes bekväm i 90! Nu glider jag bekvämt i högre hastigheter och 150 känns som 90 i den gamla.

Tråden handlar också om tips till ny Xc60. Mitt råd är, ska du semestra med familjen eller åka omkring med en traktor?
av ansjo
Jag har i dag D4 och automat, och som många säger så var varvtalet något jag reflekterade över direkt när jag hämtade den. På AWD ligger varvtalet betydligt högre än om du bara har 2-hjulsdrift, och då stiger även förbrukningen.
Personligen tycker jag både motor och växellåda känns lite föråldrade nu, trots att jag är väldigt nöjd med bilen ändå. Jag sa till mig själv att jag aldrig kommer att köpa en ny Volvo nu när de gick över till fyrcylindriga motorer, men har man väl provkört en så ändrar nog många sin uppfattning ganska snart.

Det finns två saker som jag inte vill vara utan på en bil numera, adaptiva farthållaren och elektrisk baklucka. Att man sedan väljer ännu mer när man sitter och kryssar i listan ;)...
av SweRonin
Robbi skrev:
SweRonin skrev:1) helt upp till dig att avgöra. Haft D5 AWD och D4 VEA båda Aut. båda funkar utmärkt. Vad jag tyckte var tråkig är gamla autlådan ryckig seg tyckte jag. 0- 100Km/h D5 8,3sek D4 VEA 8,5 sekunder. Fanns D5 men nya lådan så hade det varit perfekt.
Hur har du hunnit HA D4 VEA då den kom i år? Vad har du nu? Så D5 är 0,2 sek 0-100km/h snabbare än D4 och du tycket det är värt pengarna i både form av pris och förbrukning? Bild
Jag skriver om: Har haft en Xc70 D5 Aut och har nu en XC60 D4 VEA Aut.
Jag har aldrig skrivit att D5 är värt pengarna som du påstår. 0- 100km/h skrev jag för att visa trådskaparen att gamla motorn vs nya är "nästan" lika pigg om man nu måste vara först vid varje rödljus.

men om D5 fanns i nya motorn + automat lådan så hade den varit ett bättre alternativ då den kommer ha mer hästkrafter, mjukare låda och man skall ej glömma polestar optimeringen.
Användarvisningsbild
av Robbi
Tlund: det vore intressant att veta ditt körschema. Drar du husvagn, åker du till fjällen, kör du mycket och på vilket väglag, var i landet bor du?
V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,felco[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]

Ta bort motorn från oket och kolla om dina s[…]