Jonas_latt skrev:Så du menar att jag hade tur Eller?
Nej inte det heller. Jag avstår ifrån att bedöma hur det gick för dej med någon term.
Jag kanske ska nämna att om du tar olja och pytsar i en färsk cylinder och låter det stå så rinner det sakta ner ändå förbi ringarna. Kolvringar är allt annat än just täta egentligen.
Det är tätningen vi har oljan till, vi använder den som tätningsmedel mellan cylinder och ring.
Då WD inte löser olja nåt speciellt, och den isåfall stannar kvar uppepå befintlig olja, ja då gör jag antagandet att oljan mellan ring och cylinderväggar höll den (wd kvar på plats.
För ringarna i sej kan inte göra det alls. Från början rann den ned sa du, och att det upphörde.
Kvar är att förvisso kan ringarna ha rört sej så dom spände ut mer, men att det hände av sej självt så att säga. Det låter lite konstigt att nåt kan hända av sej själv, men många, då menar jag MÅNGA saabar kom till oss på bärgare, kompressionslösa efter morgonens startförsök då ringarna var fast i kolvarna. Men startade direkt med tillräcklig kompression utan att vi behövde göra nåt alls. Ringarna hade då släppt och spänt ut, dock med dålig oljefilm.
Efter varmkörning och så varvat skiten ur dom en stund, så slutade problemet för den här gången, ringarna hade skakat ut och dom tätade bättre än på länge och bilägaren kunde köra 6månader till utan problem.
Så jag kan inte säga vad som löste problemet. Men jag kan säga vad det INTE var.