Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hade konstruktionen varit bra när bilen lämnade linan hade du nog inte behövt göra något alls. Med "WD40" metoden kan du ju som best komma tillbaka till det tillståndet bilen var när koksningen började.
av *pettson*
Jonas_latt skrev:Så du menar att jag hade tur Eller?
Nej inte det heller. Jag avstår ifrån att bedöma hur det gick för dej med någon term.
Jag kanske ska nämna att om du tar olja och pytsar i en färsk cylinder och låter det stå så rinner det sakta ner ändå förbi ringarna. Kolvringar är allt annat än just täta egentligen.
Det är tätningen vi har oljan till, vi använder den som tätningsmedel mellan cylinder och ring.

Då WD inte löser olja nåt speciellt, och den isåfall stannar kvar uppepå befintlig olja, ja då gör jag antagandet att oljan mellan ring och cylinderväggar höll den (wd kvar på plats.
För ringarna i sej kan inte göra det alls. Från början rann den ned sa du, och att det upphörde.
Kvar är att förvisso kan ringarna ha rört sej så dom spände ut mer, men att det hände av sej självt så att säga. Det låter lite konstigt att nåt kan hända av sej själv, men många, då menar jag MÅNGA saabar kom till oss på bärgare, kompressionslösa efter morgonens startförsök då ringarna var fast i kolvarna. Men startade direkt med tillräcklig kompression utan att vi behövde göra nåt alls. Ringarna hade då släppt och spänt ut, dock med dålig oljefilm.
Efter varmkörning och så varvat skiten ur dom en stund, så slutade problemet för den här gången, ringarna hade skakat ut och dom tätade bättre än på länge och bilägaren kunde köra 6månader till utan problem.

Så jag kan inte säga vad som löste problemet. Men jag kan säga vad det INTE var.
Användarvisningsbild
av sthlm
Är det inte så att det som händer när man sölar ner cylindrarna med WD så hoppas man att ringarna släpper och man uppnår lite högre komp under en tid precis som Pettson skrev.
Sedan finns det säker bättre saker att lösa dessa avlagringar med än WD. Bensin eller Diesel skulle vara min tanke "lika löser lika" men jag vet inte.
I lumpen så blåste vi rent turbo och avgashus på Wärtsilä 824:or med hjälp av vatten + fullgas så det kanske är som Pettson skriver.
Att det knappast är en hållbar lösning i längden med WD tror jag att vi kan vara överens om, men man hinner ju sälja bilen...

I veckan som gick så lämnade en bekant in sin Audi från 2012 för byte av ringar.
Servad som den skall utav Audi själva och har rullat som tjänstebil.
Dom byter allt på "goodwill" men vägrar erkänna att det är fel med +1l olja/100mil och blårök som en Mercadiesel.

När får vi detta med oljeförbrukningen upptagen under "förbrukning" när vi köper bil, en betydande kostnad med den förbrukningen utav olja.
Allt handlar ju om miljö numera så det måste ju deklareras kan man tycka.
av *pettson*
sthlm skrev:Är det inte så att det som händer när man sölar ner cylindrarna med WD så hoppas man att ringarna släpper och man uppnår lite högre komp under en tid precis som Pettson skrev.
Sedan finns det säker bättre saker att lösa dessa avlagringar med än WD. Bensin eller Diesel skulle vara min tanke "lika löser lika" men jag vet inte.
I lumpen så blåste vi rent turbo och avgashus på Wärtsilä 824:or med hjälp av vatten + fullgas så det kanske är som Pettson skriver.
Att det knappast är en hållbar lösning i längden med WD tror jag att vi kan vara överens om, men man hinner ju sälja bilen...

I veckan som gick så lämnade en bekant in sin Audi från 2012 för byte av ringar.
Servad som den skall utav Audi själva och har rullat som tjänstebil.
Dom byter allt på "goodwill" men vägrar erkänna att det är fel med +1l olja/100mil och blårök som en Mercadiesel.

När får vi detta med oljeförbrukningen upptagen under "förbrukning" när vi köper bil, en betydande kostnad med den förbrukningen utav olja.
Allt handlar ju om miljö numera så det måste ju deklareras kan man tycka.
Rengöringen du fick utföra var ångrengöring. Precis som jag beskrev.
Ja det är ett intressant faktum att det ljugs rejält i miljötänket. Men notera att det ljugs endast om det som är på bandet, för det är det som man får böta för som fabrikant.
Intressant är det också att det verkar gå bakåt i motorkonstruktionen i någon form av spariver får jag gissa. Vore sunt förnuft med så kan inte dessa problem uppstå.
Volvo hade inga problem av den här typen bakåt i tiden, fick problem med 850 serien och framåt slumpvis, men verkar ha åtgärdat detta på nyare maskiner ändå.
BMW som anses vara konstruktionens mästare har kört ringar käpprätt åt helsike på olika modeller i stor skala. VAG har gjort likaså, Audi likaså.
Toyota som var säkerheten självt... har även dom problem med ringarna som måste bytas på löpande band gratis.
Eftersom alla dessa INTE har gemensam konstruktionsavdelning kan man som sagt undra. Är det någon ringtillverkare som sålt in guld och gröna skogar för att sen leverera matjord till samtliga tillverkare? Eller är man så pass dumma när man försöker stjäla varandras ideer att man även stjäl skräpet?
sthlm skrev: I lumpen så blåste vi rent turbo och avgashus på Wärtsilä 824:or med hjälp av vatten + fullgas så det kanske är som Pettson skriver.
Det där har jag sett, rev ned en gammal motor som man rengjort med fullgas och vattensprut i insuget. Toppen och kolven var ju fasiken spegelblanka helt utan en tillstymmelse till sot eller koks. Det blåste ut ur avgasröret under enorm rökutveckling. :mrgreen:

Nu kan man ju inte göra så på en ny bil för du har ju katalysator o filter som skulle ta stryk om man provade.
av *pettson*
VolvoB20 skrev:
sthlm skrev: I lumpen så blåste vi rent turbo och avgashus på Wärtsilä 824:or med hjälp av vatten + fullgas så det kanske är som Pettson skriver.
Det där har jag sett, rev ned en gammal motor som man rengjort med fullgas och vattensprut i insuget. Toppen och kolven var ju fasiken spegelblanka helt utan en tillstymmelse till sot eller koks. Det blåste ut ur avgasröret under enorm rökutveckling. :mrgreen:

Nu kan man ju inte göra så på en ny bil för du har ju katalysator o filter som skulle ta stryk om man provade.

Det görs dagligen på katalysatorbilar som rengöring av just katalysatorn. Resten blir rent som bonus.
Det tråkiga är att avgasupphängningarna brukar smälta sönder.

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]

Låter lite lurigt.