crumpets skrev:Jag håller helt klart med dig om att man aldrig bör kalla fossilbränslen för miljöbränsle!
Men att det är skitigt stämmer inte fullt ut. En euro6-diesel släpper inte ut nämvärt mer än en euro6 bensinare. Bensinaren sotar dock betydligt mer. Eu7 lär innebära partikelfilterkrav för bensinmotorer pga detta.
Innan nån skriker om partikelmassa vs partikelantal så är det hyfsat ute att köra annat än partikelantal idag så allt snack om små partiklar som inte fastnar i filtret vid mätningen kan pensioneras. Det var ett viktigt argument förut men är numera mer eller mindre dött.
F.ö. vad någon fransk politiker gör för att flirta med pressen känns väl lagom relevant. Hon kommer inte märka någon skillnad på stadsluften.
Vad är egentligen problemet?? Om herrarna i Bryssel (det är ju fortfarande flest herrar) skulle bli "omutbara" så borde ju valet vara enkelt,
Några fördelar E85 har jämfört med bensin och diesel är minskade partikelutsläpp, eftersom etanol inte sotar, minskade kväveoxid-utsläpp till följd av den lägre förbränningstemperaturen och kraftigt minskade kolväteutsläpp eftersom de oförbrända resterna av en E85-driven bil till största delen består av etanol. Etanol löser sig lätt i vatten, då den är svagt polär och har så kort kolkedja. Detta medför att etanol som släpps ut i naturen löser sig snabbt i vatten och bryts ner av mikroorganismer utan negativa miljökonsekvenser.
Nu är jag lite partisk, jag kör nu och har kört (i olika omgångar) under ett antal år på E85. Men det fungerar ju och hade vi haft "myndigheterna" med oss och det hade funnits bilar med motorer
byggda för E85 istället för "hybrider" så hade det kunnat bli riktigt bra
Mvh
Lennart