PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Det behövs 4 f-n och 11 hj--la anamma...... det är trångt, trångt, trångt....
Skämt osido, det är insex skruvar i tum. Jag använde en lång 3/8" insexhylsa med en polhemsknut och en lång förläggare. Detta för att ta ner växellådan. Kardanstång, balk m.m är inga problem. Ska du byta koppling får du ta ner kopplings/spräng kåpan sedan växellåda är borta.
Jag hade en overdrive växellåda på min PV. Behövde inte ta bort den någon gång. Den sattes på plats innan motorn monterades i.........
Börja med att lossa påfyllningspluggen så du vet att den går att få ur, töm sedan växellådan på olja via avtappningspluggen så slipper de oljeläckage på garagegolvet sedan. Återmontera bottenpluggen.
Lossa kardanstången från medbringaren, 4 skruv med mutter. Verktyg 3/8 " och 1/2" blocknyckel.
Lossa hastighetsmätarvajern. 1/2" eller en tång beroende på var man delar vajer och låda.
Ta bort växelspaken, (rörtång eller stor skiftnyckel. Man kan behöva lyfta lådan för att komma åt muttern till växelspaken.
Ta bort växellådsbalken och sänk ner lådan.
Ta bort de 4 insexskruvarna som lennarte nämnde.
Nu är lådan "lös" och kan lyftas ner. den ska dras rakt bakåt några centimeter innan det går att jonglera med den.

Vid återmontaget fyller man olja genom växelspakshålet och kollar nivån underifrån.

Härligt! körde länge med den lufts[…]

Ljudinställningar nollställs

Gäller detta bara på AAOS bilar? Har d[…]

Eftersom växellådan sitter fast i motor[…]

Låter som en konstig idé tycker jag. […]