- ons 26 nov 2014, 20:22
Exquattro skrev:Av Robbis inlägg verkar det som man väljer AWD av ett enda skäl. Kör man mycket bil så har man kanske 25 bra skäl att ha fyra drivande hjul, att en något korkad säljare endast motiverar valet med att kunna rusa fram i snön bekräftar bara en viss okunnighet som tyvärr många i den yrkeskåren dras med. Dock kommer man bara på dessa 25 goda skäl efter att ha bildat sig en egen erfarenhet, kommer man inte på ett enda gott skäl efter några tusen mil så är det ju tur att det finns 2-hjulsdrivna bilar att välja på nästa gång. Jag vet dock ingen i min bekantskapskrets som lämnat AWD helt frivilligt och det kommer inte jag heller att göra. Skulle jag av någon anledning behöva göra det så kommer jag att överleva det såklart, men kommer att sakna det.Nej, min poäng är att branschen vill få alla bilister att välja AWD och alla behöver inte det. Jag pratar inte alls om dig, du är inte den målgruppen. Jag pratar om en målgrupp som kanske hellre skulle ha en miljöbil med låg energiförbrukning och lägre skatt men som blir övertalade av säljaren att AWD är grejen och går på det. En målgrupp som vardagskör och kanske åker långresor på sommarsemestern.