Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Exquattro skrev:Av Robbis inlägg verkar det som man väljer AWD av ett enda skäl. Kör man mycket bil så har man kanske 25 bra skäl att ha fyra drivande hjul, att en något korkad säljare endast motiverar valet med att kunna rusa fram i snön bekräftar bara en viss okunnighet som tyvärr många i den yrkeskåren dras med. Dock kommer man bara på dessa 25 goda skäl efter att ha bildat sig en egen erfarenhet, kommer man inte på ett enda gott skäl efter några tusen mil så är det ju tur att det finns 2-hjulsdrivna bilar att välja på nästa gång. Jag vet dock ingen i min bekantskapskrets som lämnat AWD helt frivilligt och det kommer inte jag heller att göra. Skulle jag av någon anledning behöva göra det så kommer jag att överleva det såklart, men kommer att sakna det.
Nej, min poäng är att branschen vill få alla bilister att välja AWD och alla behöver inte det. Jag pratar inte alls om dig, du är inte den målgruppen. Jag pratar om en målgrupp som kanske hellre skulle ha en miljöbil med låg energiförbrukning och lägre skatt men som blir övertalade av säljaren att AWD är grejen och går på det. En målgrupp som vardagskör och kanske åker långresor på sommarsemestern.
De flesta har nytta av AWD vid något tillfälle, även om vi är en del som har nytta av det mer regelbundet. Jag tillhör ju dem som körde fast, eller väntade på hjullastare för att inte köra fast, titt och tätt när jag hade tvåhjulsdrivet. Med min AWD har jag inte behövt bärgning än. Fast det var nära en gång, men jag kunde med nöd och näppe backa mig loss. Men jag är nog en av dem som utnyttjar AWD mer än vad flertalet gör.
För min del tycker jag att min XC70, med Haldex 4, är tillräckligt fyrhjulsdriven för att räcka till där jag brukar vilja köra. Är det ännu värre får man hoppas att det går att kringgå. Men oftast är det däcken som är problemet. De sätts igen för fort av gyttja.
Jo, visst kan jag köpa att det är bra att ha AWD nån gång och alla kan ha nytta av det. Men för många är de tillfällena sällsynta och det ska relateras till ökade kostnader. Jag har personligen aldrig åkt fast med fwd. Det har funnits något tillfälle under alla år som jag har tänkt att nu vore det bra med AWD. Men väger jag de få gångerna mot allt, är det inte värt det. Vi får nog acceptera att behoven är olika och jag vidhåller att AWD inte är motiverat för de flesta fritidsåkare, och inte på det sättet som Volvo vill göra gällande. Är det ingen som tror det finns mer än ädla motiv bakom att skänka bort och propagera för AWD?
av rid54
"Ädla motiv" och bilförsäljning är väl inte ett ordval jag skulle se som naturligt. Det borde vara en övervägning av kunden, att vilja köpa på sig ett AWD-system, som tycks vara mer fokuserat på prestanda och hög fart i dåligt väglag och de extra service- och reparationskostnader detta medför, eller att ha en bil med en drivande axel, enklare och driftsnålare konstruktion och helt enkelt köra därefter. Ett riktigt 4X4 -system, avsett för riktigt besvärliga förhållanden och som inte behöver en elektronhjärna för att funka när 4X4 behövs, är en annan sak, uppenbarligen, och finns väl inte i Volvos modellprogram. Det är nog en fråga om att sätta sig in i hur alla olika system funkar och jämföra med sina behov... innan man hostar upp några hundra kSEK.
Så kunden som går på försäljningspropagandan får skylla sig själv och ingen kritik eller ifrågasättande av Volvos motiv, med att skänka bort AWD och den gamla motorn, är motiverad? Jag tror dessvärre att Volvo vill sälja slut på produktionslinjen och vi vet ju att det bara är fyrcylindrig motor som ska gälla i fortsättningen. Häftiga kampanjer får dessvärre många att välja AWD, som inte normalt skulle valt det, eller är målgruppen för det. Jag tror att många kunder och miljön hade blivit lyckligare med den nya miljömotorn, skattebefrielse och lägre kostnader än med en AWD, gammal motor och växellåda, hög skatt, hög bränslekostnad, högre servicekostnader. De få gånger de hade haft nytta av AWD.
Om vi nu skall diskutera fördelar med AWD
Så kan jag garantera att med awd så kommer man....

1 Oftast längre ut på åkern när man kör av vägen.... :-O)
2 Sitta fast för kör du fast så är du ofta djupt ner i skiten.. ??:-/
3 Få många frågor ang Varför just DU valde AWD... ?:-/
4 Få förmånen att vara den hjälpande när "någon" fastnat :-)-)
5 Som jag själv råkade ut för förra vinter
Hjälpa en XC70 FWD( halvfabrikat) som fastnade när han själv skulle hjälpa en som fastnat
För han trodde att alla XC70 var AWD :D

Jag upplever genom mitt yrke att många köper en bil och har inte en aning om
vad dom har köpt Vilket är skrämmande lägga X antal hundra tusen och inte bry sej eller veta vad man köper

AWD väljer man om man har behov av detta mer än 1 gång till fjällen o att sjösätta båten

Mycket pengar att spara då den nya motorn med A-lådan är väldigt snål i jämförelse med awd aut

För att knyta åter till TS början så för 95% av AWD förarna så fungerar haldex Gen 5 perfekt det är dom sista 5% av awd användarna som vart bortskämda med Gen 4 eller verkligen använder AWD funktionen som kommer märka bristerna
eller div tidningars tester som inte är relevanta Dessa tester endast informativa om man jämför 2wd med awd inte Gen4/5

//Gooose
Robbi skrev:Så kunden som går på försäljningspropagandan får skylla sig själv och ingen kritik eller ifrågasättande av Volvos motiv, med att skänka bort AWD och den gamla motorn, är motiverad?
Watch out Robbi ..... Nu riskera nog vissa att kasta sten i glashus. D.v.s de som har gått stenhårt på försäljningspropagandan att om man köper en XC70 så är man lika ball och äventyrlig som Zlatan och man kommer att köra till Kebnekaises topp varje helg, och alla kommer att se föraren som en ytterst framgångsrik och äventyrlig person.

Fast man igentligen skulle haft en V70 då den är billigare men gör ett bättre jobb då den har mindre luftmotstånd högre prestanda och bättre väghållning, lägre förbrukning med identiska innerutrymmen . Till på köpet får man hela bilen lackerad istället för en massa ful påhängd skrovlig ABS plast ... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

PS, Nya VEA 4an är ju 30-35 meter efter, dvs astronomiska hela 5-6 billängder efter en gammal D5a 0-100 km/h .... bara det gör ju valet enkelt :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: DS
gooose skrev:
AWD väljer man om man har behov av detta mer än 1 gång till fjällen o att sjösätta båten

Mycket pengar att spara då den nya motorn med A-lådan är väldigt snål i jämförelse med awd aut

//Gooose
Bra sammanfattat och precis min mening. För en viss grupp är FWD mer motiverat och tvärtom.
  • 1
  • 122
  • 123
  • 124
  • 125
  • 126
  • 130
Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]

Renoverad differential till Volvo AWD. Passar f&o[…]

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]