- ons 26 nov 2014, 11:53
Jag kör (sedan 2-3 månader) min kära 745-a på 100% E85. Det fungerar bra, den går lite lugnare/jämnare än på bensin. Det är B234F (16V) motor i den och den saknar "klippet" över 4000 varv som är B234F motorns kännetecken men jag har köpt en ny Lambdasond som jag ska montera så snart tid finnes. Testade nämligen att köra utan Lambdan kopplad och då var "klippet" tillbaka. Konventeringen är gjord med höjt bränsletryck (c:a 5 kg) med en justerbar BTR från Misab, modell 403, passar "bolt on" på railsen (istället för original BTR) http://www.misab.se/tryckregulator_ny.php?kid=6-180. Har du turbo ska du ha en "progressiv" regulator (den höjer trycket progressivt mot trycket i insuget. Bensinförbrukningen ökade från 1,1 till 1,4 (c:a) och i pengar c:a 1,50:- mindre per mil. Har dock problem med felkod 2-3-2 som kommer tillbaka hela tiden, kanske "fixar sig" men ny Lambdasond. Startgas rekommenderas om man inte har tillgång till motorvärmare. Den går igång, men man får "tröska länge" med startmotorn. Har bytt till en större bränslepump (säkerhetsåtgärd) för den gamla hade gått 41500 mil.
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V