Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KE
800-900 i varv när den är kall och när den blir varm går den upp till ca 1400 varv?? Har rengjort spjällhus, provat annan tomgångsmotor och luftmassemätare från skroten, alla slangar verkar sitta på plats, ingen tjuvluft (provat med startgas), inga felkoder. Ger nog snart upp och får köra på det här viset, är det någon som kan ge ett sista förslag på vad det kan vara?
Senast redigerad av 1 KE, redigerad totalt 0 gånger.
av KE
Hej igen Volvo och bilkunniga :) Fick felkod 1-1-3 ett par gånger idag (fet/mager??)! Bilen går perfekt på tomgång kall och går upp till ca 1400 varv när den närmar sig mitten på temp-mätaren. Kan en ev icke fungerande luftförvärmning ha med detta att göra eller har ni några andra förslag?
av *pettson*
Första delen av infon skulle kunna vara vilken MODELL av 850 och med vilken motor ?
Det andra är 1-1-3 förvisso bra med en kod, tagen ur vilket uttag?
av KE
Bilen är en GLT, 20-ventilare, motorkod, B5254S. Skall gå ut nu och byta tillbaka till den tomgångsmotorn som satt på från början och kolla igen med startgas. 1-1-3 ur uttag A2.
Användarvisningsbild
av js1
Om du blockerar lufttillförseln till tomgångsventilen när motorn är varm, vad händer då?
av KE
[quote="js1"]Om du blockerar lufttillförseln till tomgångsventilen när motorn är varm, vad händer då?[/quote]
Nej, har inte provat det, har bara provat att ta bort inslangen till tomgångsventilen och då dog motorn direkt.
av KE
Är tillbaka på ruta ett igen och misstänker återigen att det är luftmassemätaren som spökar. All började med att jag tyckte att bilen gick lite småryckigt på låga varv och man är ju inte sämre än att man försöker "fixa" problemet själv. Lossade på slangklämman till gasspjället och övre slangklämman till luftfiltret och tog bort kontakten till luftmassemätaren. Insåg då att det här är nog inget jag skall ge mig på, utan skruvade till slangklämmorna igen och återbördade kontakten. OBS, lossade inget! När jag höll på med detta så såg jag att det övre motorfästet var trasigt, aha tänkte jag - det var kanske orsaken till ryckigheten! Efter dessa små ingrepp (hade i princip inte gjort något) gick dock bilen betydligt sämre med högre tomgångsvarv, konstigt?? I alla fall så byttes motorfästet efter en hel del problem och motorn blev stabilare. Numera svajar tomgången också efter allt annat jag också gjort, allt verkar bara bli värre....
Jag är totalt rådlös och handfallen och har kommit till insikten att aldrig mecka med en bil igen, i alla fall inte om den har så minimala problem som min hade från början! :(
Senast redigerad av 1 KE, redigerad totalt 0 gånger.
av KE
Tack Lucifer, det var kanske det ursprungliga felet men vad har jag själv åsamkat när den nu går högt på tomgång och bra men något lågt när den är kall?
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS