Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johwe87
Hej!

Jag precis blivit Volvoägare igen efter ett antal dystra månader med en gammal Ford. En S60 från 2013 blev det, väldigt nöjd med den så här långt!

Min bil har bensinvärmare men inte elektrisk motorvärmare.

Jag kommer att använda den flitigt i vinter. Jag har inte speciellt långt till jobbet (ca 5km) så batteriet kommer att ta slut om jag inte laddar det.

Därför vill jag montera en batteriladdare under huven med uttag som en elektrisk motorvärmare så jag kan ladda det i elstolparna på jobbet. Har lite funderingar kring det:

1. Batteriet i S60 sitter ju under huven och jag har läst någonstans här på forumet att det kan vara skadligt för bilens elektronik att ladda direkt på batteriet, till skillnad från t.ex. bilarna som har batteriet i skuffen. Ligger det någon sanning i det?

2. Volvo själva säljer ju ett sådant kit för fast montering, men det är jäkla dyrt tycker jag. 4000:-.
Defa har också ett kit, Chargerkit 1204, som är mycket billigare och som verkar ha precis samma funktion. Det kostar 1600:-. Någon som vet något om det? Någon stor skillnad som jag inte tänker på?

3. En annan grej som jag inte blir riktigt klok på är det här med extraljus på de "nya" S och V60 är extraljusmontage. Jag vill ha en LED-ramp, vanliga lyktor funkar ju inte för det täcker radarn i grillen.

Är det möjligt / lämpligt att installera sådana? Många påstår ju att det inte är det p.g.a känslig elektronik i bilarna. Stämmer det verkligen? Har ju sett flera såna här bilar med extraljus på vägarna.

Sen att originalljuset är bra och att man kan tycka att extraljus är onödigt är en annan sak, men jag åker ofta efter mörka landsvägar i skogen och är van att ha riktigt bra ljus, kommer sakna att vara utan det.

Stort tack för all hjälp och tankar kringa detta!

Mvh, Johan
av xxargs
Med dom grova kablarna som är mellan batteriet i bakdelen resp. batteri under huven så ser jag ingen skillnad med dom få ampere som en laddare ger.

Det vettiga är att ha en elektronisk intelligent laddare som stänger av sig eller går på undehållsladdning när batteriet är fullt - typ liknande CETEK, där blir spänningarna aldrig högre än vad som är normalt när bilen används.

Har för mig att CETEK skickade med ett kabelkit för permanent montering med en snabbkoppling till laddaren som man sätter någonstans vid grillen
av Rådlös
Det stämmer med kabelkitet och Ctek. Man monterar plusledningen på batteripolen, men minusledningen får inte sitta direkt på minuspolen: Den får sitta någon annan stans direkt mot karossen. Det är ju inga problem med det. Närmaste fästskruv för någon enhet. Sedan är det en liten stickpropp i andra ändan på det kabelkitet. Antingen ansluter man laddaren permanent med en sådan sats för 4000 kr eller så kopplar man in bilen på laddning och värme vid behov och lediga stunder. Ett tredje alternativ är ju att man inte ansluter laddaren permanent utan kopplar in den manuellt. Då använder man fortfarande den lilla stickproppen som sitter permanent monterad och kan använda laddaren på annat i andra tillfällen. Båten, gräsklipparen, husvagnen etc. etc. Bly-syrabatterier skall alltid vara fulladdade. Då lever dom längst. Och ett litet påpekande: Det är inte "farligt" att avbryta en laddning av bly-syrabatterier om man oförutsett skulle behöva bilen till något. Däremot "torrbatterier" som vi har till telefoner, handverktyg och en massa annat mår bäst av att laddas i en oavbruten cykel.
Användarvisningsbild
av P210
Köper du en CTEK 5.0 får du världens bästa laddare plus en tät anslutningskabel för 700kr:
Bild
Man monterar plusledningen på batteripolen, men minusledningen får inte sitta direkt på minuspolen:
- Gäller inte det bara vid bruk av startkablar? och då för att ett urladdat batteri inte ska explodera!? varför skulle man inte få ansluta en batteriladdare direkt på polerna, det handlar ju om ett par ampere högst!
av Rådlös
Nej, jag funderade också så och skrev till Ctek. Jag fick en teknisk beskrivning i utskrift där det förklarades. Naturligtvis hittar jag inte den nu, om jag ens har den kvar? Men det handlar om nivån på jordpotentialen. Den kan variera och finelektroniken i dagens bilar är känslig för det. Och vi vet ju t.ex att vissa insprutningssystem inte använder chassiejord för spridarventilerna. Det är en jord som går direkt till ECU'n. Så jag har monterat så som jag har beskrivit, men jag har inte laddaren permanent i bilen.
av Rådlös
johwe87: Din fråga om extraljus faller bort här när vi pratar om batteriladdning. Det är så här med extraljus i moderna bilar: Man kan säkert montera dom men dom bör dels vara av en modell som är anpassad för den aktuella bilen, det lär finnas färdiga kontakter där det bara är att plugga in. Sedan skall man "tala om för styrdatorn" att ljusen finns. Annars kanske den "får spader" när det helt plötsligt rusar en massa ampere någonstans som datorn inte har koll på när du tänder extraljusen. Det är närmaste Volvoverkstad som kan programmera det. Kostnad etc. etc. för detta vet jag inget om. Det skulle inte förvåna mig om det blir billigare (själva programmeringen) om du beställer ljusen med montering direkt av en Volvoverkstad? Då får du allt färdigt.
av rojo8515
Det ska tydligen vara lite lurigt med att ladda regelbundet via extern laddare i nya Volvobilar.

Ska tydligen finnas någon pryl som känner av laddningen in och ur batteriet, kopplas en extern laddare in felaktigt kan systemet bli lurat.

Min Volvomekaniker avrådde faktiskt helt från denna lösning, bilen sköter detta självt på bästa sätt påstår han.

Jag kör också min värmare rätt mycket men det har inte varit något problem ännu i min XC60 D5 som jag haft i fyra år.

Men laddare finns ju som tillbehör, du kan ju ladda hem anvisningen Volvo har för sin laddare och koppla likadant förmodar jag.
av Rådlös
rojo8515: Du skulle nog har frågat mekanikern varför han kopplar till en laddare till batteriet medan jobbar med bilen?

Ett batteri som för det mesta är dåligt uppladdat får en kortare livslängd. Att det kan finnas "dåliga laddare, dumma laddare" är en sak, men nu när det finns så kallade "smarta laddare" Är det inget fel i att använda dom. För något år sedan läste jag i Motormännens tidning. Dom skrev om dåliga och bra batterier. Dom hade frågat bilbärgningsföretagen vilket som var den vanligaste utryckningsorsaken. Tomma batterier! svarade dom.
Därför bör man som bilägare skaffa sig en smartladdare och koppla in på bilens lediga stunder, nätter och helger. Smartladdaren ger batteriet det som batteriet behöver. Varken mer eller mindre.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Rådlös skrev:rojo8515: Du skulle nog har frågat mekanikern varför han kopplar till en laddare till batteriet medan jobbar med bilen?

Ett batteri som för det mesta är dåligt uppladdat får en kortare livslängd. Att det kan finnas "dåliga laddare, dumma laddare" är en sak, men nu när det finns så kallade "smarta laddare" Är det inget fel i att använda dom. För något år sedan läste jag i Motormännens tidning. Dom skrev om dåliga och bra batterier. Dom hade frågat bilbärgningsföretagen vilket som var den vanligaste utryckningsorsaken. Tomma batterier! svarade dom.
Därför bör man som bilägare skaffa sig en smartladdare och koppla in på bilens lediga stunder, nätter och helger. Smartladdaren ger batteriet det som batteriet behöver. Varken mer eller mindre.
att mekanikern underhålls laddar medans han jobbar med den är för att undvika att batteriet tappar spänning vid eventuella mjukvaruladdningar!
Användarvisningsbild
av MartinS
Koppla mellan pluspol och karossen så känner bms (battery monitor sensor) av laddningen och allt är grönt. Inga konstigheter. Det lär säkert stå i instruktionsboken om ni orkar öppna den :-)

Jo men jag fattar inte riktigt. Du petar i en s[…]

Tackar, får kolla även det!

Katalysator...

Misstänker det.... Men... Nu va ju fläns[…]

Tvättade bilen till en bekant, fin färg […]