Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MarcusStorm
Hade Pirelli P-Zero innan jag i våra köpte Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 245/45 18 tum till min V90 MY19 och jag tycker att de går tystare än Pirelli och jag upplever inget resonans ljud alls längre. Kör med ganska högt tryck typ 2.8 bar och 3.0 bar med husvagn
av perhall
Det är väldigt missvisande att jämföra slitna däck med 2-3 mm, som kanske är fyra år gamla, med nya
av ThorHammer
Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par år sedan med Michelin primacy 4 VOL och bullret från dessa däck var fullständigt olidligt med 19" fälgarna som sitter på denna bil. Kasserade helt enkelt dessa och gav mig fan på att försöka leta upp det tystaste däcket som gick att uppbringa och valet föll till slut på Yokohama Advan db V552 som i dimensionen 235/40/19 har db-märkning 67db. Har nu åkt på dessa två säsonger och är oerhört nöjd med allt som ljudnivå, körkomfort och vägegenskaper. Alla har ju sina egna preferenser och favoriter men jag kan verkligen på goda grunder och erfarenheter rekommendera dessa däck.
Jag tolkar det som att däckmodellen rekommenderas, inte däckmodellen och däckdimensionen. Annars är originaldimensioner något att eftersträva.
ThorHammer skrev: tor 07 aug 2025, 22:58 Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par år sedan med Michelin primacy 4 VOL och bullret från dessa däck var fullständigt olidligt med 19" fälgarna som sitter på denna bil.
Ett byte av däckmärke eller modell kan givetvis göra stor skillnad, precis som i ditt fall. Det kan också ses som något djärvt, särskilt om man är väldigt missnöjd med den nuvarande komforten eller vägljudet.

I fall där man vill motverka ett såpass stort missnöje kan en mindre fälgstorlek samt däck med smalare slitbana och högre profil (för att uppnå en större rullomkrets än original) vara ytterligare alternativ. Om det görs, ihop med att ta hänsyn till vad ens bil kräver och genom att välja ett komfortinriktat däck, har man breddat sina chanser att bli nöjd.

Värt att nämna: däcket du skriver om finns även tillgängligt som VOL-märkt ihop med Acoustic-märkning. Om det hade påverkat tillräckligt är så klart svårt att säga.
av Lövet
Överlag är personliga omdömen av däck nära nog meningslösa. Så länge man inte kör flera däck - i samma skick! - på bilen samma dag så går det inte att dra några slutsatser.

Folk åker in på ett par slitna Michelin och köper sedan Dunlop (påhittat) och dras slutsatsen att Dunlopdäcken är lika bra eller till och med bättre. Det går inte att dra slutsatser på det sättet!

Läs däckstester och håll er till kända märken så blir det bra.
Lite intressant med ljudivåmätningar, alla talar numera om ljudnivå i db(A).
A-viktning innebär att man undertrycker extremt låga och höga frekvenser eftersom örat har lägre känslighet där. Men detta gäller bara vid LÅGA ljudtryck runt 50 dB (hittar inte exakta gränserna)
Vid högre ljudtryck blir örats frekvensgång allt rakare.
Så förr i tiden (läs 50-60-70 tal) förstod man att det behövs olika viktningskurvor beroende på absolut ljudnivå. Tyvärr verkar denna insikt ha gått förlorad..
A- kurvan är anpassad för låga ljudnivåer runt 50dB, C-kurvan är närapå rak och anpassad för ljudtryck runt 100dB.
B-kurvan ligger någonstans mittemellan.
Kanske B man borde använda för däckbuller eftersom ljudtrycket i kupén hamnar runt 70 dB.
Nu när man använder A-viktning vid bullermätningar på däck kommer lågfrekvent buller att underskattas. Och det är just sånt buller som blir mest tröttsamt vid långturer. :-/
För boende intill en motorväg blir A-viktning antagligen rätt men inte för att bedöma bullret inne i bilkupén.
Som synes i diagrammet nedan riskerar man att "tappa bort" t.ex. 40 dB vid 50 Hz om man använder A där egentligen rak kurva borde ha använts.

https://www.engineeringtoolbox.com/decibel-d_59.html
dB.JPG
dB.JPG (69.18 KiB) Visad 73 gånger
Senast redigerad av 3 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
av Lövet
Erik Å skrev:Lite intressant med ljudivåmätningar, alla talar numera om ljudnivå i db(A).
A-viktning innebär att man undertrycker extremt låga och höga frekvenser eftersom örat har lägre känslighet där. Men detta gäller bara vid LÅGA ljudtryck runt 50 dB (hittar inte exakta gränserna)
Vid högre ljudtryck blir örats frekvensgång allt rakare.
Så förr i tiden (läs 50-60-70 tal) förstod man att det behövs olika viktningskurvor beroende på absolut ljudnivå. Tyvärr verkar denna insikt ha gått förlorad..
A- kurvan är anpassad för låga ljudnivåer runt 50dB, C-kurvan är närapå rak och anpassad för ljudtryck över 100dB. B-kurvan ligger någonstans mittemellan.
Kanske B man borde använda för däckbuller eftersom ljudtrycket i kupén hamnar runt 70 dB.
Nu när man felaktigt använder A-viktning vid bullermätningar på däck kommer lågfrekvent buller att underskattas. Och det är just sånt buller som blir mest tröttsamt vid långturer. :-/ För boende intill en motorväg blir A-viktning rätt men inte för att bedöma bullret inne i bilkupén.
Intressant, det där framkommer väldigt sällan!
least skrev:Så du rekommenderar ett däck för V60 i en tråd för V90.
Dessa bilar är inte fullt så lika.
Hoppas detta lät bättre i ditt huvud innan du skrev det, jisses!

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]