- fre 21 nov 2014, 18:09
Vad gäller poliser så kan det ju också uppkomma situationer där det blir gråzoner. Pizzeriaägaren kanske vill bjuda polisen på mat för att han tycker att de gör ett kanonjobb. Är det lämpligt att polisen accepterar erbjudandet?
joel80 skrev:Nej, det menar jag inte. Jag menar att det måste vara svårt för en journalist att vara objektiv om det vid en produktlansering (av en bil?) förutom provkörning och teknisk info även är en trevlig fest på kvällen och vid en annan produktlansering (konkurrentens bil?) bara är provkörning och teknisk info. Hur vet man att journalisten kan vara objektiv när journalisten sedan gör reportage om bilarna? Var går gränsen för att journalisten ska kunna behålla sin objektivitet?Allinug skrev:Om en journalist ska prova någon åkattraktion på ett nöjesfält för att sedan göra ett reportage om detta, så kan man väl säga att journalisten är i tjänst. Då är det ju inte journalisten som ska betala detta privat, utan arbetsgivaren eller uppdragsgivaren.Men herregud.. Så du menar alltså att när det görs ett bilreportage så ska journalisten eller utgivaren betala bilhyra?
Om det är ägaren till nöjesfältet som betalar, så är det ju i princip ägaren till nöjesfältet som blir uppdragsgivare (och inte ordinarie uppdragsgivare). Då tycker jag också att det ska framgå i reportaget att det är ägaren till nöjesfältet som finansierat, så att man vet att det rör sig om reklam och inte ett objektivt reportage.
En förutsättning för att man ska kunna kalla massmedia för tredje statsmakten ligger ju i att journalister ska kunna göra oberoende granskningar. Och några oberoende granskningar blir det inte om det blir alltmer vanligt att journalister låter sig köpas i olika sammanhang. Men det är ju bra att finns journalister som kan granska andra journalister så att sådana här problem kommer upp till ytan.
Att poliser, som alltid är i skattebetalarnas tjänst, åker kollektivt på skattebetalarnas bekostnad, ser jag inte alls som samma problem.
Bra att de vill åka kollektivt!
Jag är ofta och filmar föreläsningar.. Dom som är på plats är ofta betalande gäster.. Ska jag då också behövs betala?
Även om journalister går in på ställen gratis under tjänst och gör andra saker gratis då de ska skriva om det kan det inte räknas som "köpta". Endast om det finns ett krav från t.ex nöjesfältet/museet att skriva endast positivt kan jag se att det skulle handla om någon form av "muta".
Vad gäller poliser så kan det ju också uppkomma situationer där det blir gråzoner. Pizzeriaägaren kanske vill bjuda polisen på mat för att han tycker att de gör ett kanonjobb. Är det lämpligt att polisen accepterar erbjudandet?
Låt framrutan vara större än backspegeln!