- tor 20 nov 2014, 21:52
#920154
Kände att det är dags att ta upp ämnet då allt fler känner av oljeförbrukning och allt fler har lösningen på det. Man anser att det bara är att slaska i ny tjockare olja så blir problemet bättre. Olja ska gå åt, det gör det i ALLA bilar, men det ska vara LITE. Vad som är normalt däremot anger fabrikanten.
Tja.. iden med tjock olja kan vara en halvbra ide såvida man kör med en 0w olja och går upp till maximalt en 10w. För problemet är garanterat störst när bilen är kall, om det nu handlar om slitna styrningar och liknande.
Kortfattat: Om problematiken ligger i toppen så kan det hjälpa med tjockare olja tillfälligt. Förutsatt att man inte går över 10W olja. (10W40, 10W50). Då kommer du istället att skada vevstaks och eller vevaxellagren. Störst chans är att ett vevstakslager rasar.
Men tyvärr ligger inte problemet där för 90% av fallen. Problemet ligger djupare. Några få har täppt vevhusventilation, det som händer är egentligen likadant. Oljeskrapringen/ringarna gör inte sitt jobb när det är övertryck underifrån. Men lösningen då är naturligtvis att fixa vevhusventen.
Jag ska försöka illustrera detta aber med oljeskrapringar, med bilder ifrån ett av mina fall. Det är förvisso en BMW men förutom fabrikatet är allt egentligen likadant rent tekniskt sett.
Exempelbilen var en 2002:a 525 som gått 18500 dokumenterade mil. Vartefter så drack den mer olja, till slut drog den ordentligt med olja och då kom jag in i bilden.
På diverse saabforum, opelforum, bmw forum med mera säger man sej ha full koll på problematiken. Frågeställare uppmanas att fylla upp med WD40 i cylindrarna för att det då skulle lösa upp koksad olja på kolringarna. När den automatiskt har löst sej så är problemet över. När det inte funkar så är motorn *kass* och ska bytas ut.
Många verkar ha blivit hjälpta konstigt nog, förmodligen fungerar det som bränslepillren som fortfarande finns att köpa, då WD40 nämligen inte löser upp koks..
Ett lösningsmedel som inte löser upp problemet lär inte då ha hjälpt. OM! man mot förmodan fått till en häxbrygd som kan lösa koksen så tja.. hjälper inte det heller.
Jag ska nu börja gå igenom varför.
På denna BMW blev det att lyfta på toppen, riva tråget och börja lossa vevstakarna. Sen ur med kolvarna.

Kontroll av vändkanter. Men där är inga vändkanter alls när man tvättat av smutsen uppe i vändningen. Som synes är honingen perfekt fortfarande.

Då kikar vi lite på vad vi fick ur då? Tja.. bilen är en BENSINARE... som gått på råolja. Undrar ni så blir det hårt som sten.


Som synes hänger kolvringarna utanför ringlanden så dom har INTE Kärvat fast. Vilket nu WD40 skulle vara ett bot mot.
Jag kränger av kolvringarna och stannar till o synar oljeskrapringarna, som någon mobbad stackare utformat.
Faktum är att för att vara en bil producerad 2002, gjordes samma misstag som britterna gjorde med minin. (hundkojan) 1956. Man tillverkade också skitdåliga oljeringar. Kvaliteten är superb nu som då, men utförandet är skräp tack vare en tankehandikappad. Jag bryr mej inte om ifall det så vore NASA som skapat ringen, den fungerar i alla fall inte i praktiken.
Bilen har skötts och fått svindyr olja men ändå har det hänt, så oljekvaliten var inte problemet.
Kortfattat: Oljeskrapringen är gjord i en bit. En ring som svarvats på mitten så det blir två vassa ändar. Som avrinning i ringen är 1mm hål utplacerade med ca 1cm mellanrum. Nu.. kan ni fundera på om oljan som skrapas av hinner evakueras i dessa hål. Det gick inte 1956.. det går inte 2002 heller. Det hinner inte med. Det blir att oljan står kvar, först så spänner det in ringarna på grund av trycket så det blir lite mindre avskrapning. Sen blir det överhettat och koksar på plats. Ogenomtänkt alltså. Profilen blir såhär: I_I ( dock ska figuren ligga på sin högra sida)
Det här här nu som förståsejpåarna skulle fått kokset att lösa upp sej med WD40.. och ta vägen vart? Kornen är större än hålen. Kokset stannar oavsett.
Men nu vet vi att det inte löser upp sej ändå så det är ju inget problem.
Det finns EN lösning och det är byte av oljeskrapringar till en uppdaterad modell.
Nedan en dålig bild av en oljeskrapring som är full med koks. Några millimeter under det mörka stenhårda i mitten ska det finnas avrinningshål. Dom är igenslaggade ihop med resten av ringen.

Som jag skrev så är bränd olja hård som sten, men kolvarna måste bli rena för att göra ett bra jobb. Den som vill får slipa bort det, men jag råkade på en annan smidig metod för några år sedan. Den kompletteras sen med slipning om det krävs, slipmaterialet är samma en billackerare använder för att ta bort färg utan att skada plåten (ingen reklam). Nu använde jag hårdhet grön som är en medium. Sliprosor syns men dom känns inte med en nagel. Samma använder jag på topplock till exempel. Den äter inte gods om du nu inte håller det stilla länge och verkligen pressar. Dom äter däremot allt mjukare än metall.
Min metod är faktiskt billig och enkel: använd målartvätt, dock inte miljövarianten. Finns på dunk hos lokala B handlaren. Ha verkligen överrvakning på processen, ställ INTE aluminiumdelar i detta över natten. Det kan vara så att det blivit en överraskning till morgonen. Det är frätande. Använd gärna varm lösning och rör på delarna så det skvalpar så går det fortare.
Det löser upp kokset så det mjuknar relativt fort. Bara att skölja bort. Glöm INTE att skölja av allt som har haft kontakt med tvättmedlet.

Det går att få dom kliniskt rena. Men i mitt fall tjänar det ingenting till. Det lilla som finns kvar kommer att brännas bort när bilen går som den ska istället.
Det tar alltså mera tid än den nytta det gör. Sen om man gör det för sitt eget samvete, det är upp till var och en.

Nya ringar på plats, ni skymtar dom nya oljeskrapringarna som numera är TREDELADE. Alltså en skrapring, en distans för avrinning och sen en skrapring igen.
Var alltid nogranna med att vända kolvringarna åt rätt håll. Dom flesta tillverkare gör satserna så att en chimpans ska kunna lyckas, men ändå.
Det är alltså ORDENTLIGA markeringar med UPP på dom. Men folk gör fel ibland ändå.
På bilden är det markerat med penna vart ett gap ska ligga. Det finns ett markerat gap med angivna intervaller, per ring Dom ska förskjutas i förhållande till varandra, därav markeringarna. Notera att ringarna vandrar runt sen, sakta sakta. Vitsen är att dom aldrig ska komma ikapp varandra och göra ett minimalt hål rakt igenom ringtätningarna.

Ny sats oljeskrapringar, som jag sa, tre lösa delar. Kika noga nu så ser ni att det är veckad plåt mellan skärringarna. DET evakuerar oljan utan problem och problemet är över.
Det kommer aldrig att stå olja och koksa mera.

Bara att slå ihop det hela och starta upp. Bilen är i trafik idag utan bekymmer.
DET HÄR är lösningen på oljeförbrukning som härrör från nederdelen om nu inte underdelen är utsliten.
Det HÄR är det ni köper gucka för 500 spänn i biltillbehörsbutiken och tror att det ska lösa problemet.
Dom flesta problem löses med en reparation av det här slaget.
Ha det här i minnet när ni diskuterar oljeförbrukning. Det kan alltså finnas flera olika anledningar såsom renovering av topp, eller rengöring vevhusvent, kanske utslitna lopp?
Men alla kräver handpåläggning, ingen åtgärdas med nån dyr gucka.. Eller för den delen extra tjock olja som permanent lösning.
Tja.. iden med tjock olja kan vara en halvbra ide såvida man kör med en 0w olja och går upp till maximalt en 10w. För problemet är garanterat störst när bilen är kall, om det nu handlar om slitna styrningar och liknande.
Kortfattat: Om problematiken ligger i toppen så kan det hjälpa med tjockare olja tillfälligt. Förutsatt att man inte går över 10W olja. (10W40, 10W50). Då kommer du istället att skada vevstaks och eller vevaxellagren. Störst chans är att ett vevstakslager rasar.
Men tyvärr ligger inte problemet där för 90% av fallen. Problemet ligger djupare. Några få har täppt vevhusventilation, det som händer är egentligen likadant. Oljeskrapringen/ringarna gör inte sitt jobb när det är övertryck underifrån. Men lösningen då är naturligtvis att fixa vevhusventen.
Jag ska försöka illustrera detta aber med oljeskrapringar, med bilder ifrån ett av mina fall. Det är förvisso en BMW men förutom fabrikatet är allt egentligen likadant rent tekniskt sett.
Exempelbilen var en 2002:a 525 som gått 18500 dokumenterade mil. Vartefter så drack den mer olja, till slut drog den ordentligt med olja och då kom jag in i bilden.
På diverse saabforum, opelforum, bmw forum med mera säger man sej ha full koll på problematiken. Frågeställare uppmanas att fylla upp med WD40 i cylindrarna för att det då skulle lösa upp koksad olja på kolringarna. När den automatiskt har löst sej så är problemet över. När det inte funkar så är motorn *kass* och ska bytas ut.
Många verkar ha blivit hjälpta konstigt nog, förmodligen fungerar det som bränslepillren som fortfarande finns att köpa, då WD40 nämligen inte löser upp koks..
Ett lösningsmedel som inte löser upp problemet lär inte då ha hjälpt. OM! man mot förmodan fått till en häxbrygd som kan lösa koksen så tja.. hjälper inte det heller.
Jag ska nu börja gå igenom varför.
På denna BMW blev det att lyfta på toppen, riva tråget och börja lossa vevstakarna. Sen ur med kolvarna.

Kontroll av vändkanter. Men där är inga vändkanter alls när man tvättat av smutsen uppe i vändningen. Som synes är honingen perfekt fortfarande.

Då kikar vi lite på vad vi fick ur då? Tja.. bilen är en BENSINARE... som gått på råolja. Undrar ni så blir det hårt som sten.


Som synes hänger kolvringarna utanför ringlanden så dom har INTE Kärvat fast. Vilket nu WD40 skulle vara ett bot mot.
Jag kränger av kolvringarna och stannar till o synar oljeskrapringarna, som någon mobbad stackare utformat.
Faktum är att för att vara en bil producerad 2002, gjordes samma misstag som britterna gjorde med minin. (hundkojan) 1956. Man tillverkade också skitdåliga oljeringar. Kvaliteten är superb nu som då, men utförandet är skräp tack vare en tankehandikappad. Jag bryr mej inte om ifall det så vore NASA som skapat ringen, den fungerar i alla fall inte i praktiken.
Bilen har skötts och fått svindyr olja men ändå har det hänt, så oljekvaliten var inte problemet.
Kortfattat: Oljeskrapringen är gjord i en bit. En ring som svarvats på mitten så det blir två vassa ändar. Som avrinning i ringen är 1mm hål utplacerade med ca 1cm mellanrum. Nu.. kan ni fundera på om oljan som skrapas av hinner evakueras i dessa hål. Det gick inte 1956.. det går inte 2002 heller. Det hinner inte med. Det blir att oljan står kvar, först så spänner det in ringarna på grund av trycket så det blir lite mindre avskrapning. Sen blir det överhettat och koksar på plats. Ogenomtänkt alltså. Profilen blir såhär: I_I ( dock ska figuren ligga på sin högra sida)
Det här här nu som förståsejpåarna skulle fått kokset att lösa upp sej med WD40.. och ta vägen vart? Kornen är större än hålen. Kokset stannar oavsett.
Men nu vet vi att det inte löser upp sej ändå så det är ju inget problem.
Det finns EN lösning och det är byte av oljeskrapringar till en uppdaterad modell.
Nedan en dålig bild av en oljeskrapring som är full med koks. Några millimeter under det mörka stenhårda i mitten ska det finnas avrinningshål. Dom är igenslaggade ihop med resten av ringen.

Som jag skrev så är bränd olja hård som sten, men kolvarna måste bli rena för att göra ett bra jobb. Den som vill får slipa bort det, men jag råkade på en annan smidig metod för några år sedan. Den kompletteras sen med slipning om det krävs, slipmaterialet är samma en billackerare använder för att ta bort färg utan att skada plåten (ingen reklam). Nu använde jag hårdhet grön som är en medium. Sliprosor syns men dom känns inte med en nagel. Samma använder jag på topplock till exempel. Den äter inte gods om du nu inte håller det stilla länge och verkligen pressar. Dom äter däremot allt mjukare än metall.
Min metod är faktiskt billig och enkel: använd målartvätt, dock inte miljövarianten. Finns på dunk hos lokala B handlaren. Ha verkligen överrvakning på processen, ställ INTE aluminiumdelar i detta över natten. Det kan vara så att det blivit en överraskning till morgonen. Det är frätande. Använd gärna varm lösning och rör på delarna så det skvalpar så går det fortare.
Det löser upp kokset så det mjuknar relativt fort. Bara att skölja bort. Glöm INTE att skölja av allt som har haft kontakt med tvättmedlet.

Det går att få dom kliniskt rena. Men i mitt fall tjänar det ingenting till. Det lilla som finns kvar kommer att brännas bort när bilen går som den ska istället.
Det tar alltså mera tid än den nytta det gör. Sen om man gör det för sitt eget samvete, det är upp till var och en.

Nya ringar på plats, ni skymtar dom nya oljeskrapringarna som numera är TREDELADE. Alltså en skrapring, en distans för avrinning och sen en skrapring igen.
Var alltid nogranna med att vända kolvringarna åt rätt håll. Dom flesta tillverkare gör satserna så att en chimpans ska kunna lyckas, men ändå.
Det är alltså ORDENTLIGA markeringar med UPP på dom. Men folk gör fel ibland ändå.
På bilden är det markerat med penna vart ett gap ska ligga. Det finns ett markerat gap med angivna intervaller, per ring Dom ska förskjutas i förhållande till varandra, därav markeringarna. Notera att ringarna vandrar runt sen, sakta sakta. Vitsen är att dom aldrig ska komma ikapp varandra och göra ett minimalt hål rakt igenom ringtätningarna.

Ny sats oljeskrapringar, som jag sa, tre lösa delar. Kika noga nu så ser ni att det är veckad plåt mellan skärringarna. DET evakuerar oljan utan problem och problemet är över.
Det kommer aldrig att stå olja och koksa mera.

Bara att slå ihop det hela och starta upp. Bilen är i trafik idag utan bekymmer.
DET HÄR är lösningen på oljeförbrukning som härrör från nederdelen om nu inte underdelen är utsliten.
Det HÄR är det ni köper gucka för 500 spänn i biltillbehörsbutiken och tror att det ska lösa problemet.
Dom flesta problem löses med en reparation av det här slaget.
Ha det här i minnet när ni diskuterar oljeförbrukning. Det kan alltså finnas flera olika anledningar såsom renovering av topp, eller rengöring vevhusvent, kanske utslitna lopp?
Men alla kräver handpåläggning, ingen åtgärdas med nån dyr gucka.. Eller för den delen extra tjock olja som permanent lösning.