Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mamel
Rådlös skrev:least: Så länge vi talar om blandtankning, t.ex 30% så är merförbrukning försumbar. Detsamma gäller köldstartproblem.
Jag blandtankade en 245 -92 ca 30% och körde så i mer än 5000 mil, eller mer än 5 år om man vill säga så i stället. Senare överlät jag den bilen på en anhörig. Han fortsatte med samma 30% blandtankning i 3000 mil. Rosten tog den bilen. Under alla besiktningarna fanns det ingen anmärkning på avgasproven.
Det var ingen mätbar merförbrukning i den bilen.
Konverterar vi motorn till 100% E85 blir det en annan sak, men det ligger i konverteringens resultat.

Så här skrev AFV när jag frågade om blandtankning i en Bifuel: "Tack för din fråga! Ja det finns andra skäl (än serviceintervallerna, min anmärkning), Volvos mjukvara i Bi-fuel är inte kompatibel med etanoldrift, det kan förstöra motorn totalt. Så vänligen tanka enbart bensin i bensintanken."

Så vem i hela världen kan man lita på? för att nu citera Hoola Bandoola Band.
av Rådlös
Det är klart dom säger så bara för att få sälja en ny FFV-bil för mer än en kvarts miljon. Eller en gasbil för ännu mer pengar och som har ett inbyggt körförbud om 20 år.
Läs den här sidan: http://www.etanol.nu/
Tror du alla dom som har konverterat sina bensinbilar och kör på E85 "pratar i vädret?"
Till och med Svensk Bilprovning svamlade ännu värre runt 2007. Enligt dom kunde en konverterad etanolbil explodera och "gå till väders". Tror du på sådant? Har du hört talas om att någon etanolbil skulle ha exploderat?
Läs i stället vad dom som har konverterat sina bilar, har att säga: http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.ph ... 909#p71909
och: http://www.best-europe.org/upload/BEST_ ... 100121.pdf
Och kolla den här filmen:

Du skall veta att mer än 95% av alla rykten, alla utlåtanden, alla berättelser kommer från dom som aldrig har kört en etanolbil. Än mindre ägt någon. Det är alltid någon "jobbarkompis svågers morsas före detta sambos kusins grannes polares kurskamrat som åkte i en etanolbil och fick fruktansvärda problem". Tar du till dig allt sådant dravel?
Lyssna i stället på dom som har egen erfarenhet, som kör sina bilar problemfritt dagligen på E85. Jag är en av dom, men jag är inte på något vis värst. Det finns dom som har kört flera tiotusentals mil på E85.
av Lövet
Gränsen på 20 år för gastankar gäller inte längre.
av Mamel
Lugn nu, Rådlös. Även om man inte är expert på motorer, eller snarare särskilt då, kan man väl få ställa en ärligt ment fråga? Jag har tidigare ägt en V50 1,8 F som gick finfint, men nu gällde det ju att blanda säg 20 procents etanol i bensinen för en motor anpassad för bensin och gas. Men om jag förstår dig rätt menar du att det går bra.
av Rådlös
Så länge du kör på bensin borde det ju fungera. Men, ditt styrsystem kanske är annorlunda för att kunna hantera både bensin och gas? Av den anledningen kanske det inte skulle gå så bra.
Vid en konvertering till E85 så gör man så att bränslesystemet ger ca 30 - 40% mer bränsle i varje insprutningspuls jämfört med bensin för att hålla Lambda 1. Det finns flera metoder för detta. Fininställningen, det motorn verkligen behöver i varje sekund sköts av styrdatorn. Den har alltså ett reglerområde att hålla sig inom. Nu kan det ju vara så att gasmotorn har ett helt annat "behov" av bränsle/luftreglering som gör att den inte är så "lätt" att konvertera.
Annars har just Volvo gjort experimentbilar som skulle gå på både etanol, metanol, gas och bensin. Sådant här experimenterar säkert dom flesta bilfabrikanter med? SAAB hade en prototyp som skulle gå på 100% etanol, alltså E100. Men det satte GM stopp för.

Ett tillägg: Ursäkta mitt aggresiva utfall, men med tanke på hur ofta man får höra att E85 "inte fungerar, är dåligt, dyrt, miljöfarligt, säkerhetsrisk" etc. etc. etc. så reagerar jag kanske automatiskt på negativa uttalanden (som det Volvo gav dig). Etanol är ett förnyelsebart alternativ, av flera andra, till fossila bränslen. Det finns här och nu. Det kräver ingen större omställning av bilar eller infrastruktur. I princip bara att tanka och köra som förut.
Användarvisningsbild
av Mabuse
least skrev:
Mabuse skrev:
least skrev: ... inte utsätta spridare, packningar och motorlja för aggressiv E85...
Jag antar att detta kommer från en säker källa du inte har något emot att länka till?
Självklart då du ber så vänligt!
http://www.vibilagare.se/reportage/jag- ... tanol-igen
Jag tycker att det är talande att det är just Ford som har haft så mycket problem. Ford och bilar med Ford-motorer. Vi Bilägare har ju tidigare även de legat på i drevet mot etanol. En anekdot är inte data. Tyvärr inte heller flera anekdoter, om inte grundorsaken utreds. Ford skyller på bränslet, och bränsletillverkarna skyller på biltillverkarna utom i undantagsfall då bevisats att det verkligen varit fel på bränslet, typ någon tankbil var inte rengjord eller tömde ED95 i cisternen istället för E85. Eftersom andra biltillverkare än Ford inte verkar ha samma problem undrar man ju om det inte är så att det är ett konstruktionsfel på Forden? Och det verkar ju vara ovanligt många Ford Focus...

Inget säger att spridarna på Volvos V8 går sönder, men inget säger att de håller heller lika bra som med B95/98.

http://www.miljofordon.se/fordon/sa-fungerar-etanolbil Tätare oljebyten med E85.
I början valde biltillverkarna tätare oljebyten på sina etanolbilar, det är sant. Men varför?
Man använder inte bränslet för att smörja motorn, man använder motorolja. När sidan, skriven av lekmän för lekmän, är avsiktligt förenklad för att få plats på några får spaltrader och bli enkelt att förstå, då tappar man viktiga delar av sanningen som är för komplicerad för rymmas på det lilla utrymme som ges.
Vid kallstarter kondenseras bränsle på cylinderväggarna och allt skrapas inte av från dem av kolvringarna. Dessutom är de inte täta utan det blåser alltid lite förbi ringarna oavsett om det är kallt eller varmt. Det bränslet kondenseras under kolvarna och rinner ner i vevhuset och blandas upp med motoroljan. Eftersom bensin har lägre kokpunkt är etanol kommer bensinen snabbare att kokas ut ur motoroljan när motorn får upp arbetstemperaturen. Det gör att med många korta körsträckor så samlar motoroljan upp mer etanol än bensin. Biltillverkarna var i början rädda för att den något utspädda motoroljan skulle tappa smörjegenskaperna så mycket att motorn riskerade att slitas ut i förtid. Nu verkar ju flera biltillverkare ha förstått samma sak som hemma-konverterarna har vetat i många år, nämligen att det inte är något problem. Speciellt inte om man har en körsträcka på några mil någon gång i veckan, då etanolen får chansen att koka ut ur oljan.

Att etanolen skulle vara aggressivt är mest trams. Någon har blandat ihop etanol och metanol. Slarvigt tillverkad metanol innehåller däremot ofta olika föroreningar av typen syror, och den är verkligen problematisk. Att rena metanolen från de syror som uppkommer vid metanoltillverkningen är dyrt. Därför är billig metanol ett problem för motorer som innehåller exempelvis aluminium och andra lätta metaller, men även gummi. Eller så har de blandat ihop olika gummisorter. Det är sant att etanolen inte är bra för vissa gummisorter, och packningar av naturmaterial som exempelvis kork, men dessa används inte i moderna bilar så det är inte heller något problem.
Användarvisningsbild
av Camel
Mabuse skrev:Jag tycker att det är talande att det är just Ford som har haft så mycket problem. Ford och bilar med Ford-motorer.
Japp. Jag hävdar också att just Ford inte anpassat sina motorer i Focus MKII lika bra som t.ex. Volvo (5-cyl) gjort. Jag har haft problem med mina Fordar på etanol. Men inte Volvon (2,5FT). Fordarna har jag åtgärdat genom att ta tredubbel dos spridarrengöring i tanken och bensin. Kört och varvat motorn ordentligt och länge med belastning. Efter det har de gått bra igen. Men problemen uppstod vid samma tidpunkt som höga sulfathalter fanns i E85. Före och efter det har jag inte haft problem med Ford heller.
Mabuse skrev:I början valde biltillverkarna tätare oljebyten på sina etanolbilar, det är sant. Men varför?
Med etanol som drivmedel i en ottomotor är det faktiskt viktigt att byta motoroljan oftare. Varför förklaras här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=15
Användarvisningsbild
av Mabuse
Mabuse skrev:I början valde biltillverkarna tätare oljebyten på sina etanolbilar, det är sant. Men varför?
Med etanol som drivmedel i en ottomotor är det faktiskt viktigt att byta motoroljan oftare. Varför förklaras här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=15[/quote]
Jag vill minnas att jag läste att Peugeot inte längre har differentierade intervall för etanol. Jag letar i manualen för en BioFlex, men jag hittar inget. Det pratades om ett projekt på http://www.etanol.nu om att skramla ihop pengar för att skicka ett olje-prov för analys, men jag kommer inte ihåg om det blev något av det. Man skulle kanske lyfta frågan igen. Att mäta är att veta, som någon sa. Texten du skrev om ättiksyra och galvaniska strömmar som fräter är ju inte otänkbart, men eftersom vi har ganska lite empiriska data om just hur allvarligt det är så måste man ju gardera sig med ord som "kan", "möjligen", "inte osannolikt" och så vidare.

Om nu Peugeot har dragit slutsatsen att det inte spelar någon större roll, så har vi ju nu biltillverkare som ställer på varsin sida av "bu eller bä"...
Det är därför jag ser fram emot en rejäl analys av hur mycket oljan skadas av etanolen.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Nu har nån postat en länk som hänvisar till att "sulfaterna i bränslet orsakar beläggningar"
Det är korrigerat och att hänvisa till det 2014 är desinformation.

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]

Elpriset

4850 kr för 1796 kWh i elområde 4. Korr[…]

Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]