- tor 20 nov 2014, 12:57
Så här skrev AFV när jag frågade om blandtankning i en Bifuel: "Tack för din fråga! Ja det finns andra skäl (än serviceintervallerna, min anmärkning), Volvos mjukvara i Bi-fuel är inte kompatibel med etanoldrift, det kan förstöra motorn totalt. Så vänligen tanka enbart bensin i bensintanken."
Så vem i hela världen kan man lita på? för att nu citera Hoola Bandoola Band.
Rådlös skrev:least: Så länge vi talar om blandtankning, t.ex 30% så är merförbrukning försumbar. Detsamma gäller köldstartproblem.
Jag blandtankade en 245 -92 ca 30% och körde så i mer än 5000 mil, eller mer än 5 år om man vill säga så i stället. Senare överlät jag den bilen på en anhörig. Han fortsatte med samma 30% blandtankning i 3000 mil. Rosten tog den bilen. Under alla besiktningarna fanns det ingen anmärkning på avgasproven.
Det var ingen mätbar merförbrukning i den bilen.
Konverterar vi motorn till 100% E85 blir det en annan sak, men det ligger i konverteringens resultat.
Så här skrev AFV när jag frågade om blandtankning i en Bifuel: "Tack för din fråga! Ja det finns andra skäl (än serviceintervallerna, min anmärkning), Volvos mjukvara i Bi-fuel är inte kompatibel med etanoldrift, det kan förstöra motorn totalt. Så vänligen tanka enbart bensin i bensintanken."
Så vem i hela världen kan man lita på? för att nu citera Hoola Bandoola Band.

- By RAFresvik