Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Är det ok att poliser åker kollektivtrafik gratis utanför tjänsten på sin tjänstelegitimation?

Ja
12
43%
Nej
15
54%
Har ingen uppfattning
1
4%
Vad tycker ni om detta? Poliser misstänks gratisåka på sin tjänstelegitimation för miljoner. Det kan inte vara lätt att vara polis idag.

http://www.di.se/artiklar/2014/11/19/po ... -miljoner/
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc ... r-miljoner
Vet inte hur mycket jag stör mig. Poliser har verkligen inga bra villkor lönemässigt så om nån poliskonstapel sparar en femhundring på att åka gratis är inte hela världen. Det blir ju ingen merkostnad för samhället, tuben kostar lika mycket att köra ändå.

Stör mig väldigt mycket mer på politiker som gynnar sig själva. Ett exempel i raden jag tänker på är politiker i Huddinge som hyrde ut villor till sig själva för 3-4 tusen i månaden där marknadshyran låg på 20 tusen.
Jag är osäker på min egen åsikt. Ena sidan säger att skatteregler att förmånsbeskattning ska vara lika för alla. Men det finns ju enstaka små utrymmen för att t.ex. bruka tjänstetelefon privat (även om det stramats åt). Men å andra sidan tycker jag att poliser inte tjänar tillräckligt. Dessutom kan/ska de ju ingripa även på sin fritid om det är nödvändigt. Jag tror att samhället kan ha en viss nytta av att poliser åker kollektivt på sina tjänstekort i tuben. Åtminstone till och från arbetet. Vissa poliser cyklar eller åker bil till arbetet. På så sätt får vi ju lite spridning på poliserna. Och någon större risk för fusk att tjänstelegitimationen utnyttjas privat i stor omfattning finns nog inte. Den är ju personlig och familjemedlemmar kan ju inte utnyttja den. Om det skulle bli en resa "för mycket" tycker jag är ok i sammanhanget. Vi har ändå inte så många poliser i det här landet att det skulle bli ett problem att tala om. Men rent skattemässigt är det inte ok. Och det kanske behövs en ekonomisk modell för att kompensera SL. Vet inte. Och jag kan tänka mig uppmuntra läkare med gratis kollektivtrafik av samma skäl. Sannolikheten för att livräddande insatser vid plötslig sjukdom kan påbörjas omedelbart ökar då. Med risk för att vara ostrukturerad röstar jag faktiskt ja i detta fall. Medveten om att det är svårt att veta var gränsen går.
av *pettson*
Ett solklart nej. Det är inte okej. Det finns även klara regler för dom att följa. I dom reglerna står det också NEJ.
Så det kan inte vara särskilt svårt att följa dom reglerna om man vill. Vore det oklart så kanske.
Arbetsgivaren har talat om vilka regler som gäller. Man ska ha ett giltigt färdbevis om man färdas utanför arbetstid.

Lokalt här så beställde inbeordrade stockholmspoliser (av dialekten att döma) MCD i mcdriven när jag stod i kön inne.
Tjejen som skulle lämna ut förklarade att dom inte betalat i förra luckan.
Valpen i bilen flashade brickan och sa: Du.. vi skyddar samhället. Vi behöver inte betala.
Men hon hade stake o sa: Då får jag ett telefonnummer till din chef ihop med koden som clearar att du ska ha maten gratis.. då betalade dom.
Ett försök att rida på vågen om beskyddarstatus.
Kanske man som mekaniker skulle köra med också. *Du.. jag mekar med många av samhällets hörnpelares tjänstefordon så jag står för deras säkerhet. Jag behöver inte betala..*
Kan ju inte få mer än en lucka i ansiktet och bli utan mat. Då jag är där så sällan så lär jag inte svälta.

Flera lokala pizzerior och mathak ger bort maten gratis till polis och ambulans här.
Kom in i uniform så får du gratis krubb.
Jag stör mig inte på det, utan tycker det är bra att polisen rör sig bland folk. De verkar ju som poliser även på sin fritid, så då tycker jag att det är OK att de får åka lokaltrafik på samma villkor som när de är i tjänst (vilket de ju alltså alltid är).
Jag tjänar också dåligt. Är det okej att jag myglar lite också? Men... om det är okej för SL så är det okej för mig om polisen åker gratis mot att de är beredda att träda i tjänst om så krävs. Jag är kommunanställd och det är snudd på att jag inte ens får skita på arbetstid utan att någon vill att det skall förmånsbeskattas. Tjänstemobilen lämnar jag på jobbet. Samma med datorn.
Javisst har skatteverket fått mycket av frågorna kring förmåner om bakfoten. Men regler är regler och jag håller i princip med både pettson och llesrof om att regler ska följas. Men det verkade som de båda röstade olika. Och jag röstade Ja mot mina principer i just detta fall. Kanske skulle jag haft ett 4:e alternativ:
Ja, men först ska det framgå av ett regelverk.
Allinug skrev:Det är väl ingen förmån för en arbetstagare att behöva ta med sig jobbmobil och jobbdator hem?! Det där har Skatteverket fått alldeles om bakfoten...
Behöva och behöva... många är jäkligt sugna på att springa omkring och vifta med petplattor, mobiler och datorer inom det kommunala. Du skulle bara veta hur hett det är bland de som har några att chefa över. Det är status inom vår kommun att få häftigaste grejen i sortimentet. För ett och ett halvt år sedan behövde jag byta ut min gamla windowsmobil då den inte tog emot SMS med inloggningskoden till mitt VPN. Jag fick välja i sortimenter och valde en Xperia Acro S. Jag har en sådan privat så jag vet att det är en bra mobil. Det blev okej på det men dagen efter fick jag ett mail från min personalledare att hon beställt en Samsung Xcover istället. Den var fullt tillräcklig för mina behov hette det. Hon själv hade en Acro S. För ett tag sedan bytre hon igen. Enda gången jag tar med jobbet hem är under beredskapsveckorna.

Så... det finns många inom kommunen som mer än gärna tar med jobbsakerna hem. Ingen skall ju inbilla mig att man gör slut på 10 GB datatrafik på att bara kolla mailen på sin iPad :mrgreen:
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]