- tis 18 nov 2014, 21:22
#919446
Som sagt, garage = elvärme. Det finns säkert brandvarnare i garaget. Har du funderat något på dom? :shock:
En kvart är kanske i snålaste laget om det är iskallt. Men det går tämligen fort. Det beror ju också på hur varmt du vill ha. Värmaren börjar jobba nerifrån.
Sedan skall ju batteriet återladdas också. En tumregel säger att körtiden bör vara lika lång som värmarens gångtid. Nu är detta som sagt bara en tumregel. Det betyder inte att det är så exakt på minuten. Det finns som vi sa tidigare, massor av parametrar som påverkar. Har du t.ex ett antal andra förbrukare igång när du kör din kvart så är det inte säkert att det blir så mycket över till batteriet. Skulle man mäta på ditt batteri och räkna driftfall i realtid så kanske man kommer fram till att du måste köra en timma varje dag eller något liknande. Det är alltså svårt att säga i förväg.
En elvärmare kostar kanske 6000 kr. En bränslevärmare kostar 4 gånger mer. Plus bränslet. Bensin kostar 14 kr/litern. El kostar grovt räknat 50 öre kW. En elvärmare är på 0,4 kW.
En kvart är kanske i snålaste laget om det är iskallt. Men det går tämligen fort. Det beror ju också på hur varmt du vill ha. Värmaren börjar jobba nerifrån.
Sedan skall ju batteriet återladdas också. En tumregel säger att körtiden bör vara lika lång som värmarens gångtid. Nu är detta som sagt bara en tumregel. Det betyder inte att det är så exakt på minuten. Det finns som vi sa tidigare, massor av parametrar som påverkar. Har du t.ex ett antal andra förbrukare igång när du kör din kvart så är det inte säkert att det blir så mycket över till batteriet. Skulle man mäta på ditt batteri och räkna driftfall i realtid så kanske man kommer fram till att du måste köra en timma varje dag eller något liknande. Det är alltså svårt att säga i förväg.
En elvärmare kostar kanske 6000 kr. En bränslevärmare kostar 4 gånger mer. Plus bränslet. Bensin kostar 14 kr/litern. El kostar grovt räknat 50 öre kW. En elvärmare är på 0,4 kW.