Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Som sagt, garage = elvärme. Det finns säkert brandvarnare i garaget. Har du funderat något på dom? :shock:
En kvart är kanske i snålaste laget om det är iskallt. Men det går tämligen fort. Det beror ju också på hur varmt du vill ha. Värmaren börjar jobba nerifrån.
Sedan skall ju batteriet återladdas också. En tumregel säger att körtiden bör vara lika lång som värmarens gångtid. Nu är detta som sagt bara en tumregel. Det betyder inte att det är så exakt på minuten. Det finns som vi sa tidigare, massor av parametrar som påverkar. Har du t.ex ett antal andra förbrukare igång när du kör din kvart så är det inte säkert att det blir så mycket över till batteriet. Skulle man mäta på ditt batteri och räkna driftfall i realtid så kanske man kommer fram till att du måste köra en timma varje dag eller något liknande. Det är alltså svårt att säga i förväg.
En elvärmare kostar kanske 6000 kr. En bränslevärmare kostar 4 gånger mer. Plus bränslet. Bensin kostar 14 kr/litern. El kostar grovt räknat 50 öre kW. En elvärmare är på 0,4 kW.
av fyrahjul
Rådlös skrev:Som sagt, garage = elvärme. Det finns säkert brandvarnare i garaget. Har du funderat något på dom? :shock:
En kvart är kanske i snålaste laget om det är iskallt. Men det går tämligen fort. Det beror ju också på hur varmt du vill ha. Värmaren börjar jobba nerifrån.
Sedan skall ju batteriet återladdas också. En tumregel säger att körtiden bör vara lika lång som värmarens gångtid. Nu är detta som sagt bara en tumregel. Det betyder inte att det är så exakt på minuten. Det finns som vi sa tidigare, massor av parametrar som påverkar. Har du t.ex ett antal andra förbrukare igång när du kör din kvart så är det inte säkert att det blir så mycket över till batteriet. Skulle man mäta på ditt batteri och räkna driftfall i realtid så kanske man kommer fram till att du måste köra en timma varje dag eller något liknande. Det är alltså svårt att säga i förväg.
En elvärmare kostar kanske 6000 kr. En bränslevärmare kostar 4 gånger mer. Plus bränslet. Bensin kostar 14 kr/litern. El kostar grovt räknat 50 öre kW. En elvärmare är på 0,4 kW.
Ok tusen tack för era kommentarer! Fick genast lite följdfrågor som lekman jag är :)

Jag tänkter så här: min nuvarande V70 som skall bytas ut har ju motorvärmare. Men när jag tänker efter så används ju inte denna så mycket. Jag menar, den står inkopplad i mitt garage och motorn är då uppvärmd på morgonen. Sedan på alla övriga platser förutom hemmet finns ju inte motorvärmaruttag för min del. Exempelvis arbete, besök i stan, åka och handla.

Så det jag tänker är, för dom flesta måste ju en kallstart vara vanligare än en varm start på vintern på en bil (såvida man inte har en bensinvärmare som körs)? Motorerna borde ju rimligtvis vara gjord för att tåla detta?
Användarvisningsbild
av LazerHawke
fyrahjul skrev:
Rådlös skrev:Som sagt, garage = elvärme. Det finns säkert brandvarnare i garaget. Har du funderat något på dom? :shock:
Ok tusen tack för era kommentarer! Fick genast lite följdfrågor som lekman jag är :)

Jag tänkter så här: min nuvarande V70 som skall bytas ut har ju motorvärmare. Men när jag tänker efter så används ju inte denna så mycket. Jag menar, den står inkopplad i mitt garage och motorn är då uppvärmd på morgonen. Sedan på alla övriga platser förutom hemmet finns ju inte motorvärmaruttag för min del. Exempelvis arbete, besök i stan, åka och handla.

Så det jag tänker är, för dom flesta måste ju en kallstart vara vanligare än en varm start på vintern på en bil (såvida man inte har en bensinvärmare som körs)? Motorerna borde ju rimligtvis vara gjord för att tåla detta?

Kabel i garaget, bränslevärmaren utomhus
av fyrahjul
Jo men tippar på att dom flesta bilar inte är utrustade med bensin/dieselvärmare om man räknar in alla årsmodeller. Det jag menar är att majoriteten måste ju ändå kallstarta dom flesta gånger med undantag i hemmet då eventuell motorvärmarstolpe finns. Så jag tänker att bilarna borde ju rimligtvis vara byggd för det.
av BennyL
Okej, INTE bensinvärnaren i garaget, inte ens med öppen dörr!
Värmaren drar ca 0,6l per timme på full effekt, inget annat.
Det blir avgaser av den som inte passar inne i ett garage.
Det är inga problem att kallstarta en modern motor, men visst är det bättre om den är lite förvärmd.
Sätt dit en motorvärmare, men hoppa för guds skull inte över kupévärmaren!

Om jag får välja att värma motorn eller kupén så är mitt svar enkelt - jag prioriterar mig själv före motorn! 8)
av Rudolfs
fyrahjul skrev:Jo men tippar på att dom flesta bilar inte är utrustade med bensin/dieselvärmare om man räknar in alla årsmodeller. Det jag menar är att majoriteten måste ju ändå kallstarta dom flesta gånger med undantag i hemmet då eventuell motorvärmarstolpe finns. Så jag tänker att bilarna borde ju rimligtvis vara byggd för det.

Det är väl klart att bilarna är byggda för att göra och klara kallstarter, Dock kan man "öka" livslängden på motorn genom att inte starta den kall, Men så länge du inte sköter allting annat prickfritt med motorn så spelar det nog ingen som helst roll, Då jag antar att du inte kommer ha bilen tills den dör om 20-30 år? :P

Varmstarter är bra för miljön eftersom katalysatorerna kommer upp snabbare i arbetstemperatur. Det gör nog mer för miljön än för motorn, så länge man inte varvar skiten ur den innan den fått upp över 60 graders oljetemp.
av Rudolfs
BennyL skrev:Okej, INTE bensinvärnaren i garaget, inte ens med öppen dörr!
Värmaren drar ca 0,6l per timme på full effekt, inget annat.
Det blir avgaser av den som inte passar inne i ett garage.
Det är inga problem att kallstarta en modern motor, men visst är det bättre om den är lite förvärmd.
Sätt dit en motorvärmare, men hoppa för guds skull inte över kupévärmaren!

Om jag får välja att värma motorn eller kupén så är mitt svar enkelt - jag prioriterar mig själv före motorn! 8)
Precis samma, Man har ju kupevärmare för att ha det varmt och slippa skrapa ishelvetet :P
Användarvisningsbild
av christer
En liten varning. Dieselväraren startar automatiskt nät motorn startas om det är kallt. Märkte detta i morse när jag körde in min XC60 i garaget direkt efter en kortare tur. 10 min senare luktade acgaser i garaget. Ute var det -10 grader. Tips: vänta några minuter innan du kör in bilen!
av fyrahjul
christer skrev:En liten varning. Dieselväraren startar automatiskt nät motorn startas om det är kallt. Märkte detta i morse när jag körde in min XC60 i garaget direkt efter en kortare tur. 10 min senare luktade acgaser i garaget. Ute var det -10 grader. Tips: vänta några minuter innan du kör in bilen!
Gäller det även bensinvärmare? Är det för att den hjälpvärmer bilen? Dvs det blir snabbare varmt i kupé och motor?
av Rådlös
Bensinbilar har inte den funktionen med hjälpvärme som dieselbilar har. Så det blir lite svårt att jämföra, men tänk så här: Avgaserna från en bensindriven värmare går inte genom någon katalysator eller liknande. Där går dom rätt ut i luften.
Visserligen kan du köra värmaren parallellt med bilmotorn, men det ger knappast samma effekt som det är avsett på en dieselmotor.
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]