Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tek2kale
Vad är det för mått på avtappningsplugg till motor och avtappningsplugg till växellåda på en Volvo 745?

Exempelmått: M12 x 1.5 (typ BMW)
Senast redigerad av 1 Tek2kale, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Antingen menar du gängdimension och stigning eller också menar du storleken på skallen. Alternativt både och.
Avtappningspluggen på rödrockarna är väl hyfsat stora. hylsa 24mm eller 25 mm eller om det var en tum? Jag glömmer alltid bort det. På växellådorna (iaf M47) är pluggarna mindre, hylsa 13 eller 14 mm har jag för mig. Här är det alltså två stycken, en för påfyllning som alltid lossas först och en för avtappning.
Vilken gänga någon av dessa bultar har hittar jag ingen information om. Om ingen annan här på forumet vet så får du kontakta volvo. Eller kanske t.o.m. åka dit med en gängtolk och kolla gängorna på deras pluggar.

Får man fråga varför måtten är så viktiga? :)
av partypopper
25mm är skallen på pluggen till motoroljan. Har aldrig sett eller tänkt på vad gängorna är men är det så att du ska köpa en ny plugg så är det ju bara att säga/skriva/fråga (var du nu köper) att det är till en 740/b230
Användarvisningsbild
av lennarte
Tek2kale skrev:Vad är det för mått på avtappningsplugg till motor och avtappningsplugg till växellåda på en Volvo 745?
Nivåpluggen växellåda, gänga M18x1,5. Volvo har ersatt originalpluggen med VO 986817. Den nya pluggen har 24 mm sexkantsskalle i stället för den gamlas 13 mm.
Avtappningen har samma gänga och skalle (13mm) men en ”ingjuten” magnet. Samma pluggar sitter i bakaxeln (aluminiumkåpa)
Oljeplugg motorn, UNF 3/4"x16. 1” sexkantskalle (25,4mm)
Detta gäller min 745 -88B 16V B234F med M46 OD-låda.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Tek2kale
Jeppe940 skrev:Antingen menar du gängdimension och stigning eller också menar du storleken på skallen. Alternativt både och.
Avtappningspluggen på rödrockarna är väl hyfsat stora. hylsa 24mm eller 25 mm eller om det var en tum? Jag glömmer alltid bort det. På växellådorna (iaf M47) är pluggarna mindre, hylsa 13 eller 14 mm har jag för mig. Här är det alltså två stycken, en för påfyllning som alltid lossas först och en för avtappning.
Vilken gänga någon av dessa bultar har hittar jag ingen information om. Om ingen annan här på forumet vet så får du kontakta volvo. Eller kanske t.o.m. åka dit med en gängtolk och kolla gängorna på deras pluggar.

Får man fråga varför måtten är så viktiga? :)
Precis gängdimension och stigning.

Jag köper feta magnetpluggar till alla bilar. ;-//

Inte från USA dock (Frakt: 260 kr :-O) ): http://www.ebay.com/itm/NEW-MTC-Oil-Dra ... 6b&vxp=mtr
Senast redigerad av 1 Tek2kale, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Tek2kale
lennarte skrev:
Tek2kale skrev:Vad är det för mått på avtappningsplugg till motor och avtappningsplugg till växellåda på en Volvo 745?
Nivåpluggen växellåda, gänga M18x1,5. Volvo har ersatt originalpluggen med VO 986817. Den nya pluggen har 24 mm sexkantsskalle i stället för den gamlas 13 mm.
Avtappningen har samma gänga och skalle (13mm) men en ”ingjuten” magnet. Samma pluggar sitter i bakaxeln (aluminiumkåpa)
Oljeplugg motorn, UNF 3/4"x16. 1” sexkantskalle (25,4mm)
Detta gäller min 745 -88B 16V B234F med M46 OD-låda.

Mvh
Lennart
Stämmer det för avtappningspluggen också?
Användarvisningsbild
av lennarte
Tek2kale skrev:Stämmer det för avtappningspluggen också?
På min M46 OD-låda är det så, och förmodligen på alla andra också. Men det är inte samma plugg. Som jag skrev är det en magnet ingjutet i den nedre pluggen. Skifta för guds skull inte pluggarna!!!!! :-(O)

Mvh
Lennart
Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Stefans 968

@StefanN , Nu hittar du bara på för at[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]