Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cytex
Hej har problem med min volvo 240 B230F den går ojämnt ibland inte alltid, då bilen nästan hoppar fram. Har bytt tändstift, luftfilter, testat med någon akut olja som ska rensa insprutningen, men inget har hjälpt. Problemet uppstår oftast när man ger bilen gas och det behövs inte mycket för att den ska gå ojämnt. Någon som vet vad det kan vara?
av cytex
Kan tilläga att det är en 88:a årsmodel.
av b_230_f
exakt samma fel på min :)
då visade det sej tillslut att de var spridarna som satt lite löst..
jucka på dom å tryck lite å se om de blir nån skillnad..
annars kan de vara tändboxen eller tändmodulen som e felet åxå
eller så ere luftmassemätarn som e paj ..dom brukar gå sönder om man har otur..
Användarvisningsbild
av Caffis
Ja presis eller någon kabelanslutnig som ärjat, kolla lamda när du ändå är i farten ska well ligga på 0,5-1,0v (värdet ska pendla,inte ligga still )om det står rätt till. Nu ska vi se om jag har fattat det här rätt på 88an finns det ingen diagnostik=ingen motorstyrlampa inget reserv program,eller??? är lamdan paj hoppar den som en kråka. lite lurigt om det är massamät Ett råd. låna en och testa. jag vet att det ska finnas en tråd långt bort i tiden om det här med massamät, om hur man mäter om den fungkar.
av cytex
Okej har bytt luftfilter, tändstift, bensinfilter. Men nu är det så att bilen vägra att gå över 90, går bra upp till 80, men sedan får den kämpa sig upp till 90 tar ca 30sec. Testade även med rengörningmedel som finns att köpa, men då gick bilen ännu sämre så det måste vara något med insprutningen att den helt enkelt inte få bensin. Vet inte direkt vart man ska börja med felsökning
av Rådlös
Får du ingen signal på motorkontrollen?
Kolla felkoden där.
Förmodligen är det luftmängdmätaren som är trasig. Jag hade fel på min och det resulterade i att bilen gick "obehagligt" ryckigt. Som om det var glapp i tändningen, ungefär.
En ny kostar ~ 2000 kr.
av cytex
Hur kollar man signalern från motorn då? Jag är direkt ingen mekaniker ;( funderar på att lämna in bilen istället om det är värt det.
av Rådlös
Till att börja med borde den vita Lambdalampan på instrumentbrädan lysa. (Men det kan ju också krångla?).
I motorrummet, på vänster sida över hjulhuset, ungefär vid övre fästet för fjäderbenet, sitter en svart plastdosa ansluten med en kabel. Dosan går att öppna, och i den sitter en flerpolig kontakt. Det finns också tre lysdioder, som om jag är rätt underrättad skall blinka en felkod efter givna mönster. Koden i sig själv har väl ett par hundra varianter, så man söker den i en tabell. Ibland finns tabellen på nätet. Och många av debattörerna här på forumet kan den näst intill, fritt ur minnet.
Det sitter också en kort, svart sladdstump med ett stift i dosan. Den är till för att nollställa felsignalen när man har åtgärdat felet. Det är ingen idé att nollställa innan man har åtgärdat, för då kommer felsignalen tillbaka direkt.
Jag har full förståelse om du lämnar över problemen till en verkstad. Det gjorde jag också. Var och en har ju sina skäl.
av cytex
Tack för svaret, ska försöka mig på det över helgen. Kan meddela var jag får för information då :)
Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]