...

Moderator: Moderatorer

Ja det har diskuterats flitigt här på forumet med blixtlåsprincipen, vad som är rätt och fel, vad statistik visar etc etc.
Personligen åker jag in i första bästa lucka om jag ser att det är riktigt tajt längre fram, har jag bilar bakom mig så kan jag släppa den luckan till nästa även om 9/10 skiter i den också eftersom "den är för långt bak".
Är trafiken lite sporadisk så kan jag däremot rulla längre fram och hoppas på vettigt samspel.
Användarvisningsbild
av erikn
torbjorn_75 skrev:Det är så man ska göra, bägge filerna ska utnyttjas så långt som möjligt.
De som inte samspelar är de som tvingar sig in för tidigt, till ingen nytta eller vinning.
Fy fan, finns det någon ogilla-knapp?
Användarvisningsbild
av joel80
Man får ju se och följa övrig trafik.. På en påfart när det är rusningstrafik är det riktigt svinigt att göra dom du föreslår torbjörn. Anpassa dig till blixtlåsprincipen och övrig trafik och kör in så det blir varannan från påfarten och varannan från denbväg man kör på.. Annars fuckar man ju upp flödet oxh skapar ryckig trafik samt förlänger kön i den fil man kör in i.
av rid54
Problemet är samspelet mellan förare med olika stort "självförtroende" (ego/stöddighet/översittarfaktor kontra försiktighet/mesighet). Ibland är det strid på kniven att komma in där blixtlåset slutar och har man råkat ut för sånt kanske man väljer att ta en lucka, även om den kommer "tidigare", om den ser ut att vara tagbar utan strid. Att vänta tills det är "dags" är säkert iofs effektivast sätt att utnyttja vägytan och det funkar bra om alla verkligen gör "som de ska", men jag har förståelse för det andra valet. Gör så själv ibland, om jag kör nåt åbäkigt fordon; ser jag en lagom lucka som det bara är att glida in i tar jag den, även om jag kanske förlorar några sekunder på det.
joel80 skrev:Man får ju se och följa övrig trafik.. På en påfart när det är rusningstrafik är det riktigt svinigt att göra dom du föreslår torbjörn.
Nej, det är en missuppfattning. Det är inte att köra svinigt, utan tvärtom att köra ordentligt. *Bägge filerna ska utnyttjas så långt som möjligt.* Det är inte jag som har hittat på det.

De som fuckar upp flödet och skapar ryckig trafik är de som kör in för tidigt.
Kön blir kortare om man utnyttjar två filer istället för att alla ska trängas i en.
Användarvisningsbild
av erikn
Just nu är jag väldigt röd i ansiktet så upprörd är jag. Såna som du fantiserar jag om att bara köra på utan hämning. Förmodligen är du också en av dem som ligger i vänsterfil innan Essingeleden och byter in i köerna 5 meter innan heldraget.

Att köra som du kör är idiotiskt. Man kommer fram mot där det går ihop. Vi är tre-fyra bilar som ser till att gå in varannan i den andra filen, det börjar flyta och sedan kommer en jävel som du och kör förbi oss och ser till att hela flödet bromsas upp genom att köra om flera av oss som anpassat oss till den andra filen för att tränga dig in i samma lucka som den första av oss. Stick och brinn.
Användarvisningsbild
av sthlm
Anledningen till att man numera gör om till EN fil på flera ställen är ju just för att det inte fungerar med 2-1 vägar.
De gånger som folk går ut och blockerar bakomvarande på E18 genom att ligga över två filer så flyter trafiken vansinnigt mycket bättre.

Övertygad om att köerna från Norrtälje till Stockholm skulle rulla bättre om man gjorde en bredare fil istället för två.
Användarvisningsbild
av joel80
erikn skrev:Just nu är jag väldigt röd i ansiktet så upprörd är jag. Såna som du fantiserar jag om att bara köra på utan hämning. Förmodligen är du också en av dem som ligger i vänsterfil innan Essingeleden och byter in i köerna 5 meter innan heldraget.

Att köra som du kör är idiotiskt. Man kommer fram mot där det går ihop. Vi är tre-fyra bilar som ser till att gå in varannan i den andra filen, det börjar flyta och sedan kommer en jävel som du och kör förbi oss och ser till att hela flödet bromsas upp genom att köra om flera av oss som anpassat oss till den andra filen för att tränga dig in i samma lucka som den första av oss. Stick och brinn.
+1
av BennyL
Nja, nu har jag skapat en debatt som inte riktigt blev som jag tänkt... :oops:

I mitt tidigare beskrivna fall så hade jag varit glad om alla hade använt "hela" påfarten från Märsta för att sedan lite fint kugga in varannan, men om en bil går in tidigt så "måste" nästa göra det samma för att det skall fungera och det är här som det havererar, eftersom många sköter detta bra, men sedan kommer någon som tycker att han är bättre än alla andra och åker fram ett antal bilar till och köttar sig in och då blir det stopp i filen, eftersom denne bryter mönstret...

Jag anser också att vid ex. en två-filig väg som går ihop till en så är det bäst att ALLA ligger kvar i sina filer fram till ihopslaget och där kuggar i... Men som det oftast är så börjar en del byta en kilometer innan och den fil som blir kvar går sakta och den andra snabbt och de som ligger kvar i den snabba filen ses som rötägg.
Det är i mina ögon skillnad om man vet att en fil försvinner, exemplet Upplands-Väsby norrgående, där högraste filen blir avfart och de som väljer den "tjuvar" när de tränger sig in i filen, gärna efter att det blivit heldraget och ibland över det "refugmålade" partiet, O-gillar...

Nu har dock den filen blivit "tredje fil" för fordon norrut och de kan åka över rondellen och ner igen enligt skyltningen.
Det är orange-skyltat så jag har inte riktigt förstått varför, får kolla det i eftermiddag...
  • 1
  • 231
  • 232
  • 233
  • 234
  • 235
  • 552

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]