Nja, nu har jag skapat en debatt som inte riktigt blev som jag tänkt...
I mitt tidigare beskrivna fall så hade jag varit glad om alla hade använt "hela" påfarten från Märsta för att sedan lite fint kugga in varannan, men om en bil går in tidigt så "måste" nästa göra det samma för att det skall fungera och det är här som det havererar, eftersom många sköter detta bra, men sedan kommer någon som tycker att han är bättre än alla andra och åker fram ett antal bilar till och köttar sig in och då blir det stopp i filen, eftersom denne bryter mönstret...
Jag anser också att vid ex. en två-filig väg som går ihop till en så är det bäst att ALLA ligger kvar i sina filer fram till ihopslaget och där kuggar i... Men som det oftast är så börjar en del byta en kilometer innan och den fil som blir kvar går sakta och den andra snabbt och de som ligger kvar i den snabba filen ses som rötägg.
Det är i mina ögon skillnad om man vet att en fil försvinner, exemplet Upplands-Väsby norrgående, där högraste filen blir avfart och de som väljer den "tjuvar" när de tränger sig in i filen, gärna efter att det blivit heldraget och ibland över det "refugmålade" partiet, O-gillar...
Nu har dock den filen blivit "tredje fil" för fordon norrut och de kan åka över rondellen och ner igen enligt skyltningen.
Det är orange-skyltat så jag har inte riktigt förstått varför, får kolla det i eftermiddag...