Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bmwslangen
Hej, någon som kan ta sig en titt på sin 850 och observera nedanstående två scenarions?

Enklast är ju att bara filma det med sin smartphone, så slipper ni göra krångliga beskrivningar :-)

(1) När slocknar (om den gör det) ABS-lampan när man vrider tändningen från av till läge II?

(2) När slockar ABS-lampan när man startar bilen?
Jag gissar den slocknar omedelbart, men vill helst få det bekräftat.

P.S Lugn, jag vet vad jag gör.
av bmwslangen
Blubba... Hmmm...

@Hilmer : Var det på din 855 GLT -96?

Hade hoppats på att det var som Lucif3r sa att den aldrig slocknar (kollade nyss på min BMW 535i -89 och där slocknar den aldrig i tändläge II).

Såg att i min Volvo 855 så slocknar SRS-lampan efter 6-7 sekunder i tändläge II, men den kan man ju inte parallelkoppla mot (om den ska slockna efter 3 sekunder) samt lite misstänkt att de båda ABS och SRS slocknar samtidigt.

Ja, kommer nog att parallelkoppla ABS-lampan mot antingen Service-lampan eller Laddnings-lampan. Det blir nog det närmaste jag kan komma "verkligheten".
av bmwslangen
Ok, finfint.

Nej, kommer inte att fixa felet. Detta pga förra ägaren (som dessutom är nominerad till årets Darwin Award) försökte "fixa" det själv.

Som jag nämnde innan - jag har full koll på detta...

Ibland blir jag så trött på mänskligheten, procentuellt så finns det såpass många trähattar bland Jordens befolkning att jag är imponerad att vi kommit dit vi är idag - men om antalen trähattar ökar så är det slutet för mänskligheten... Men det är isåfall ingen större förlust...

ABS-lampan började gissningsvis lysa någon gång i bilens historia (som du säger var det garanterat ett enkelt fel).

(1) Då började förra ägaren med att KLIPPA av kabeln mellan ABS-enheten och instrumentklustret.
Denna är klippt PRECIS nere vid kontaktstycket vid ABS-enheten...
Och ni som har stiftat ur handsken ur ett ATE Mark 20 vet hur lätt det är...
Lampan lyste ju såklart fortfarande...

(2) Då fortsätter förra ägaren med att KLIPPA av kabeln mellan ABS-enheten och OBD-uttaget.
Lampan lyser ju såklart fortfarande...

(3) Då tar förra ägaren och river loss instrumentbrädan (på ett mindre godtagbart sätt) och plockar ut ABS-lampan ur instrumentklustret.
Nu slutade lampan lysa...
Användarvisningsbild
av Hilmer
bmwslangen skrev:Ok, finfint.

Nej, kommer inte att fixa felet. Detta pga förra ägaren (som dessutom är nominerad till årets Darwin Award) försökte "fixa" det själv.

Som jag nämnde innan - jag har full koll på detta...

Ibland blir jag så trött på mänskligheten, procentuellt så finns det såpass många trähattar bland Jordens befolkning att jag är imponerad att vi kommit dit vi är idag - men om antalen trähattar ökar så är det slutet för mänskligheten... Men det är isåfall ingen större förlust...

ABS-lampan började gissningsvis lysa någon gång i bilens historia (som du säger var det garanterat ett enkelt fel).

(1) Då började förra ägaren med att KLIPPA av kabeln mellan ABS-enheten och instrumentklustret.
Denna är klippt PRECIS nere vid kontaktstycket vid ABS-enheten...
Och ni som har stiftat ur handsken ur ett ATE Mark 20 vet hur lätt det är...
Lampan lyste ju såklart fortfarande...

(2) Då fortsätter förra ägaren med att KLIPPA av kabeln mellan ABS-enheten och OBD-uttaget.
Lampan lyser ju såklart fortfarande...

(3) Då tar förra ägaren och river loss instrumentbrädan (på ett mindre godtagbart sätt) och plockar ut ABS-lampan ur instrumentklustret.
Nu slutade lampan lysa...

1: Självplocksskrot, här tar du kontakten och en bit kabel för att kunna skarva kablaget ordentligt.
2: Skarva!?
3: En lampa är billig!

Sen läser du felkoder och åtgärdar ursprungsfelet efter svaren!

Förstår inte varför du inte fixar både det ursprungliga felet och följdfelen istället för att lägga ner tid på att försöka komma runt problemet med en tveksam "lösning", i så fall är du ju inte bättre reparatör än förre ägaren!?
Det är oftast enkla fel och faktiskt inte allt för dyra saker att åtgärda, även om det ibland är väldigt tråkiga fel att åtgärda.
Effektiv tid för åtgärd, dvs reparation av kablage, läsa felkoder, övrig felsökning och slutligen åtgärda felet är inte avskräckande på nåt vis, ett par kvällar så har du ju ett system som fungerar.

Fel på ABS som jag själv varit ute för och som väl kan anses vara vanliga på 850:
*Givare (relativt billiga men dumma att byta ibland). Man mäter självklart upp de befintliga innan man byter.
*Box (Finns nya att köpa för dyra pengar men något man enkelt själv kan lödda).
*Kransar fram (Billiga på t ex Biltema men tar tid att byta).
*Kabelbrott fram (Man tar på nån självplock, klipper t ex vid torpedväggen och skarvar).
av bmwslangen
Var faktiskt en bra beskrivning, Hilmer!

Nu har jag dock antingen gjort allt det där eller noga övervägt alla alternativ.

Ni som sett mig på forumet vet hur extremt noggrann och pedantiskt jag är, dessutom påläst. Så ovanstående uppmaning skrivet av Hilmer bör alla ni där ute, som inte är som jag, läsa och begrunda noga.

Parrallelkoppling av lampan är ju såklart endast en temporär lösning för att kunna använda bilen som vinterbil. Den är ju endast ett vinterskott - fast en riktigt nyttig och pålitligt vinterlaståsna :-) Börjar faktiskt gilla den, trots att Volvo och kombi är något jag vantrivs i :-)

Som du säger, det enda att göra i detta fall är att skarva dit ett helt nytt kontaktdon.

Har naturligtvis redan ett par reservkontaktstycken med några decimeters kablage liggandes!
Satte ju naturligtvis tillbaka en ABS-lampa i instrumentklustret!

Kvar är att göra en snygg och hållbar skarv (utsatt miljö vilket gör att du måste få det helt tätt med tex vulktejp). Detta har nedprioriterats pga viktigare arbete med andra bilar samt att fixa racinglicens, få ordning på banbilen och få till bankörningar i år.

Nån gång när jag känner jag får tid över kommer det att skarvas. Men det har inte högsta prioritet nu.
av *pettson*
Kortfattat. Du höjde dej till skyarna för din kunskap och noggrannhet.
Sen sållade du dej bland trähattarna som nu blev ytterligare en i mängd.
Att säga att man är påläst och kunnig och samtidigt både förorda och göra en tattarlösning är inte förenligt överhuvudtaget.
Att sen med den kunskapsbanken göra bedömningen att du ändå bara ska ha den som vinterbil. Årstiden då abs gör som mest nytta. Ja det gör att du nog för ögonblicket klassar in som en av trähattsledarna.
Totalt sett finns det nu en ny utmanare till darwin award..
Det är min personliga åsikt.

Jag får be om ursäkt om det låter illa och krasst. Det är inget personligt. Det är besluten du tagit.
av bmwslangen
Precis, är fullt medveten om nyttan av ABS - speciellt vintertid och även här speciellt i Skåne. Har underlaget en jämnare och mer predikterbar friktionskoefficient (som tex packad snö) är det en aningens enklare att hantera det, men här ner är det tvärtom med kraftiga varitioner i underlaget.

Man ska skilja mellan att ta beslut på känt beslutsunderlag och ta beslut på okänt beslutsunderlag. Det är en enorm skillnad.

Jag bad uttryckligen om en uppgift, samtidigt som jag skrev en notering om att jag vet vad jag gör. Det räckte tydligen inte.

Vartenda steg i denna diskussion är jag redan fullt medveten om, jag har analyserat alla delar, lösningar, moment, riskerna, fördelar och nackdelar.

Jag skulle uppskatta att ni vänder pekpinnen till de personer som inte ÄR medvetna på samma sätt - de skulle nog gärna vilja ha lite guidning.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS