bmwslangen skrev:Ok, finfint.
Nej, kommer inte att fixa felet. Detta pga förra ägaren (som dessutom är nominerad till årets Darwin Award) försökte "fixa" det själv.
Som jag nämnde innan - jag har full koll på detta...
Ibland blir jag så trött på mänskligheten, procentuellt så finns det såpass många trähattar bland Jordens befolkning att jag är imponerad att vi kommit dit vi är idag - men om antalen trähattar ökar så är det slutet för mänskligheten... Men det är isåfall ingen större förlust...
ABS-lampan började gissningsvis lysa någon gång i bilens historia (som du säger var det garanterat ett enkelt fel).
(1) Då började förra ägaren med att KLIPPA av kabeln mellan ABS-enheten och instrumentklustret.
Denna är klippt PRECIS nere vid kontaktstycket vid ABS-enheten...
Och ni som har stiftat ur handsken ur ett ATE Mark 20 vet hur lätt det är...
Lampan lyste ju såklart fortfarande...
(2) Då fortsätter förra ägaren med att KLIPPA av kabeln mellan ABS-enheten och OBD-uttaget.
Lampan lyser ju såklart fortfarande...
(3) Då tar förra ägaren och river loss instrumentbrädan (på ett mindre godtagbart sätt) och plockar ut ABS-lampan ur instrumentklustret.
Nu slutade lampan lysa...
1: Självplocksskrot, här tar du kontakten och en bit kabel för att kunna skarva kablaget ordentligt.
2: Skarva!?
3: En lampa är billig!
Sen läser du felkoder och åtgärdar ursprungsfelet efter svaren!
Förstår inte varför du inte fixar både det ursprungliga felet och följdfelen istället för att lägga ner tid på att försöka komma runt problemet med en tveksam "lösning", i så fall är du ju inte bättre reparatör än förre ägaren!?
Det är oftast enkla fel och faktiskt inte allt för dyra saker att åtgärda, även om det ibland är väldigt tråkiga fel att åtgärda.
Effektiv tid för åtgärd, dvs reparation av kablage, läsa felkoder, övrig felsökning och slutligen åtgärda felet är inte avskräckande på nåt vis, ett par kvällar så har du ju ett system som fungerar.
Fel på ABS som jag själv varit ute för och som väl kan anses vara vanliga på 850:
*Givare (relativt billiga men dumma att byta ibland). Man mäter självklart upp de befintliga innan man byter.
*Box (Finns nya att köpa för dyra pengar men något man enkelt själv kan lödda).
*Kransar fram (Billiga på t ex Biltema men tar tid att byta).
*Kabelbrott fram (Man tar på nån självplock, klipper t ex vid torpedväggen och skarvar).
V70N 2,4T AWD -02 // V70 GLT -00
http://www.volvoturbo.net