Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Elmeholt skrev:
Robbi skrev:Har någon med iTPMS kalibrerat däcken? Jag bytte till vinterdäck och tryckte på kalibrering. Det kom upp en popup som sa att det kommer ta en stund, tryck på ok för att starta. Sedan körde jag 5 mil och inget kom upp om att det var klart? När jag tittade lyste det grönt på alla hjul men jag trodde att det skulle komma upp en bekräftelse?
Min kalibrera är utgråad varenda gång jag kollar. När kunde du välja alternativet?
Kom på en sak, jag har keyless drive och därför kommer jag kanske in på den direkt. Det står nämligen att man ska sätta igång den i nyckelläge II och därefter starta bilen och köra i 10 min. Vet inte om du har keyless? Annars testa nyckelläge II.
av Elmeholt
Robbi skrev:
Elmeholt skrev:
Robbi skrev:Har någon med iTPMS kalibrerat däcken? Jag bytte till vinterdäck och tryckte på kalibrering. Det kom upp en popup som sa att det kommer ta en stund, tryck på ok för att starta. Sedan körde jag 5 mil och inget kom upp om att det var klart? När jag tittade lyste det grönt på alla hjul men jag trodde att det skulle komma upp en bekräftelse?
Min kalibrera är utgråad varenda gång jag kollar. När kunde du välja alternativet?
Kom på en sak, jag har keyless drive och därför kommer jag kanske in på den direkt. Det står nämligen att man ska sätta igång den i nyckelläge II och därefter starta bilen och köra i 10 min. Vet inte om du har keyless? Annars testa nyckelläge II.
Gick att starta kalibrering bara man stod still. Jag körde den, men som du säger, den meddelar inget när den är klar. Men allt är grönt och fint iaf :P
Användarvisningsbild
av Robbi
Då är det väl så det ska vara. Så länge det är grönt och fint så är det "gubbagrönt", som vi säger i Göteborg.
av Elmeholt
Robbi skrev:Då är det väl så det ska vara. Så länge det är grönt och fint så är det "gubbagrönt", som vi säger i Göteborg.Bild
Haha, exakt Bild
av Johanu71
Fick TPMS ventiler i sommarhjulen vid leverans 1:a oktober. I vinterhjulen som följde med var det vanliga ventiler. På Volvos däckverkstad frågade jag vilka alternativ jag hade nu i samband med däckskifte. De svarade
1. Stäng av systemet. Verkstaden gör det kostnadsfritt just nu.
2. Låt det vara och kör med varningslampan tänd under vintersäsong.
3. Köp nya ventiler till vinterhjulen. Kostar 2700;- inkl. montering.

Nu kör jag tjänstebil så jag skiter i kostnaden, men tyckte ändå att detta borde ju ÅF lösa om de nu säljer en ny bil med ett nytt system som det dessutom är lag på numera (även om vi har dispens att släcka ner det i Sverige).
Ett samtal till ÅF gav mig två alt.
1. Kom in och hämta en ny uppsättning vinterhjul med TPMS ventiler.
2. Låt däckverkstaden montera nya ventiler så tar vi kostnaden.

Jag bor i Gävle och ÅF ligger i Stockholm så det fick bli däckverkstaden.
Bytet av ventiler samt skifte av däck gick bra och jag körde därifrån med beskedet att på min XC70 så ställer systemet om sig självt efter 10 min färd över 50km/h
Ut på motorvägen lite senare samma dag och plötsligt så slår systemet ifrån och en varningslampa börjar lysa. 10 min senare ingen förändring. 18 mil senare ingen förändring. Tre dagar senare ingen förändring, lampan lyser. Har under dessa dagar provat att kalibrera om systemet ett otal gånger. Har också ringt till däckverkstaden som inte vet varför det inte fungerar men de vill ha in bilen för kontroll. På morgonen dag fyra så slocknar plötsligt lampan och systemet lyser grönt. Lämnar in bilen i alla fall och de konstaterar att systemet fungerar, går att kalibrera om men de har ingen aning om varför det tagit nästan fyra dygn istället för 10min. De såg två olika felkoder i datorn men de kände inte igen vad koderna betydde. De erkände att de var osäkra på dessa nya system och att info från Volvo var dålig och oklar. Bl.a. så hade de fått info om att tonade rutor skulle kunna störa systemet pga visst blyinnehåll i toningen. Lät knäppt men de visade ett internt memo från Volvo om detta. De visste inte heller om systemet funkar till våren när sommardäcken skall på utan vi får väl se sa dem. Som sagt, tur att man kör tjänstebil. Hade jag köpt privat hade jag blivit skitförbannad på så dålig information gällande ett lagstadgat säkerhetssystem. Tycks som Volvo blivit tagna på sängen när det gäller TPMS. Nu är det ju också så att det bara gäller bilar producerade under några veckor som fått ventilerna. Nya bilar har ju det andra systemet kopplat till ABS-systemet. Men min däckverkstad menade att rent tekniskt så är TPMS ventiler bättre då de reagerar snabbare och säkrare på tryckfall i ett däck.
Hur som helst, nu funkar det i vart fall och jag får väl vänta tills våren innan jag får veta om bilen känner igen sommarhjulen igen.
Användarvisningsbild
av Robbi
Jag har hört att det tar en lång tid för systemet att känna igen och kalibrera nya givare av universalsnitt men att det fungerar efter det. Det är kanske det du fick?
Användarvisningsbild
av Robbi
Ni i denna tråd som med spänning väntat på bilar och vilka givare ni skulle få. Jag fick min bil v. 41 och tillverkad v.40 och med Gen 2. Vilka har ni fått? Skriv gärna vilken vecka bilen tillverkades/ levererades.
Användarvisningsbild
av apersson850
Hade det varit jag som gjort det här systemet hade jag gjort det så att båda funktionerna finns i samma system. Hittar den givarna så används de, hittas de inte backar man till att kolla rotationshastigheten via ABS-systemets givare. Då har man alltid funktion, och bättre sådan om givarna finns.

Men det var väl för radikalt för en biltillverkare...
Användarvisningsbild
av Robbi
Idag fick jag första larmet om lågt däcktryck. Åkte till ÅF och kollade. Det var några gram lägre tryck på förarsidan fram. Sådant som nog går för normalt pys efter körning 300 mil med däcken? I vilket fall, får väl hålla koll men verkar inte vara punka.

Jag har system 2, övervakning via ABS så jag måste säga att det är effektivt ifall det upptäcker ett par gram?
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21

Jag tittade nu på bilder på bagageutry[…]

Felkod B5

För mig låter det som att det är s[…]

Må så vara, men det är flera star[…]

Om vägavgifter hade lett till motsvarande s&a[…]