- lör 15 nov 2014, 19:49
#918275
Fick TPMS ventiler i sommarhjulen vid leverans 1:a oktober. I vinterhjulen som följde med var det vanliga ventiler. På Volvos däckverkstad frågade jag vilka alternativ jag hade nu i samband med däckskifte. De svarade
1. Stäng av systemet. Verkstaden gör det kostnadsfritt just nu.
2. Låt det vara och kör med varningslampan tänd under vintersäsong.
3. Köp nya ventiler till vinterhjulen. Kostar 2700;- inkl. montering.
Nu kör jag tjänstebil så jag skiter i kostnaden, men tyckte ändå att detta borde ju ÅF lösa om de nu säljer en ny bil med ett nytt system som det dessutom är lag på numera (även om vi har dispens att släcka ner det i Sverige).
Ett samtal till ÅF gav mig två alt.
1. Kom in och hämta en ny uppsättning vinterhjul med TPMS ventiler.
2. Låt däckverkstaden montera nya ventiler så tar vi kostnaden.
Jag bor i Gävle och ÅF ligger i Stockholm så det fick bli däckverkstaden.
Bytet av ventiler samt skifte av däck gick bra och jag körde därifrån med beskedet att på min XC70 så ställer systemet om sig självt efter 10 min färd över 50km/h
Ut på motorvägen lite senare samma dag och plötsligt så slår systemet ifrån och en varningslampa börjar lysa. 10 min senare ingen förändring. 18 mil senare ingen förändring. Tre dagar senare ingen förändring, lampan lyser. Har under dessa dagar provat att kalibrera om systemet ett otal gånger. Har också ringt till däckverkstaden som inte vet varför det inte fungerar men de vill ha in bilen för kontroll. På morgonen dag fyra så slocknar plötsligt lampan och systemet lyser grönt. Lämnar in bilen i alla fall och de konstaterar att systemet fungerar, går att kalibrera om men de har ingen aning om varför det tagit nästan fyra dygn istället för 10min. De såg två olika felkoder i datorn men de kände inte igen vad koderna betydde. De erkände att de var osäkra på dessa nya system och att info från Volvo var dålig och oklar. Bl.a. så hade de fått info om att tonade rutor skulle kunna störa systemet pga visst blyinnehåll i toningen. Lät knäppt men de visade ett internt memo från Volvo om detta. De visste inte heller om systemet funkar till våren när sommardäcken skall på utan vi får väl se sa dem. Som sagt, tur att man kör tjänstebil. Hade jag köpt privat hade jag blivit skitförbannad på så dålig information gällande ett lagstadgat säkerhetssystem. Tycks som Volvo blivit tagna på sängen när det gäller TPMS. Nu är det ju också så att det bara gäller bilar producerade under några veckor som fått ventilerna. Nya bilar har ju det andra systemet kopplat till ABS-systemet. Men min däckverkstad menade att rent tekniskt så är TPMS ventiler bättre då de reagerar snabbare och säkrare på tryckfall i ett däck.
Hur som helst, nu funkar det i vart fall och jag får väl vänta tills våren innan jag får veta om bilen känner igen sommarhjulen igen.
V90CC D4 AWD Advanced Edition III MY20
62- AMAZON 121 B18 Svart. Inköpt ny 1962 av min morfar. Fortf. som ny.
(Beställt XC60 T6 Recharge Plus Dark MY23)