Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frefre
StefanN skrev:Det är urtag för sensorn, annars har du fel ruta.
Ok. Bytte nämligen ruta på min bil i våras. Efter det så funkar min regnsensor dåligt.
Bytte till en ruta med tonad överkant. Det hävdades också att rutan var tjockare än standard.
Användarvisningsbild
av frefre
StefanN skrev:Framför sensorn ska det vara helt klart, ingen toning.
Jepp. Ska kolla imorrn.
Användarvisningsbild
av apersson850
Eftersom sensorn mäter hur ljus som skickas snett in i glaset från undersidan reflekteras från glasets ovansida, torde en ruta som har en annan tjocklek ställa till det ordentligt för sensorn. Geometrin för ljusstrålen blir ju annorlunda då redan när rutan är torr. Det sensorn detekterar är just när geometrin på den reflekterade signalen förändras på grund av att den övre glas-luftövergången blir en glas-vattenövergång istället. Vatten har inte samma brytningsindex som luft.
Användarvisningsbild
av frefre
apersson850 skrev:Eftersom sensorn mäter hur ljus som skickas snett in i glaset från undersidan reflekteras från glasets ovansida, torde en ruta som har en annan tjocklek ställa till det ordentligt för sensorn. Geometrin för ljusstrålen blir ju annorlunda då redan när rutan är torr. Det sensorn detekterar är just när geometrin på den reflekterade signalen förändras på grund av att den övre glas-luftövergången blir en glas-vattenövergång istället. Vatten har inte samma brytningsindex som luft.
Det var lite det jag misstänkte också. Men går det att kalibrera om sensorn i så fall? et vore ju det smidigaste (under förutsättning att rutan inte är tonad över sensorn).

Annars får man väl lägga sig bakom en lastbil på Uppsalavägen så man kan skaffa en ny ruta igen...
av mattish
frefre skrev:
apersson850 skrev:Eftersom sensorn mäter hur ljus som skickas snett in i glaset från undersidan reflekteras från glasets ovansida, torde en ruta som har en annan tjocklek ställa till det ordentligt för sensorn. Geometrin för ljusstrålen blir ju annorlunda då redan när rutan är torr. Det sensorn detekterar är just när geometrin på den reflekterade signalen förändras på grund av att den övre glas-luftövergången blir en glas-vattenövergång istället. Vatten har inte samma brytningsindex som luft.
Det var lite det jag misstänkte också. Men går det att kalibrera om sensorn i så fall? et vore ju det smidigaste (under förutsättning att rutan inte är tonad över sensorn).

Annars får man väl lägga sig bakom en lastbil på Uppsalavägen så man kan skaffa en ny ruta igen...
Lasta för långa lister och stäng bagageluckan. Det funkar bättre ;) ..
av oldtimersmc
Märkligt att inte ett glas proffs vet hur man monterar rätt.
Men det är ju inte så konstigt att det finns rötägg även i glasbranschen när det finns det i alla andra.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag vet inte om det finns stöd för att kalibrera om sensorn i Volvos programvara. Rent tekniskt är det möjligt, om man inte hamnar utanför mätområdet.

Sensorn är konstruerad med en sändare som skickar in ljuset i en vinkel in i rutan. Studsen tillbaka från rutans ovansida träffar en avlång mottagare. Träffar den mottagaren på ett visst ställe är rutan torr. Om rutan är våt ändras reflektionsvinkeln, så den reflekterade ljuststrålen hamnar på ett annat ställe på mottagaren. Ju våtare ruta desto större förändring i den reflekterade vinkeln. Är rutan då tjockare kommer vinkeln att vara densamma, men ljusstrålen kommer att ha längre väg tills den träffar ovansidan på rutan, och därför kommer reflektionen ändå att hamna längre bort. Den får förstås inte hamna för långt bort i förhållande till längden på mottagaren, för då hamnar man utanför mätområdet redan med torr ruta.
Användarvisningsbild
av frefre
mattish skrev:
Lasta för långa lister och stäng bagageluckan. Det funkar bättre ;) ..
Lite offtopic det här men..
Lustigt att du nämner just den "metoden" men jag såg för några veckor sen en bil som hade tillämpat just det angreppssättet.
En bil som hade fällt upp glasrutan (BMW 5-serie?) och lastat in tryckta stolpar i dimension 100x100 som han hade lagt på rutramen, stöddes kanske på baksätet och sen på instrumentpanelen mot rutan. :-)-)
Utan lastsäkring... (S)

Tydligen så hade han gjort en mindre planerad inbromsning för vindrutan var spräckt inifrån och buktade ut lite just där stolparna låg.

Bra tänkt - mediokert utfört.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]