StefanN skrev:Det är urtag för sensorn, annars har du fel ruta.Ok. Bytte nämligen ruta på min bil i våras. Efter det så funkar min regnsensor dåligt.
Bytte till en ruta med tonad överkant. Det hävdades också att rutan var tjockare än standard.
Moderator: Moderatorer
StefanN skrev:Det är urtag för sensorn, annars har du fel ruta.Ok. Bytte nämligen ruta på min bil i våras. Efter det så funkar min regnsensor dåligt.
StefanN skrev:Framför sensorn ska det vara helt klart, ingen toning.Jepp. Ska kolla imorrn.
apersson850 skrev:Eftersom sensorn mäter hur ljus som skickas snett in i glaset från undersidan reflekteras från glasets ovansida, torde en ruta som har en annan tjocklek ställa till det ordentligt för sensorn. Geometrin för ljusstrålen blir ju annorlunda då redan när rutan är torr. Det sensorn detekterar är just när geometrin på den reflekterade signalen förändras på grund av att den övre glas-luftövergången blir en glas-vattenövergång istället. Vatten har inte samma brytningsindex som luft.Det var lite det jag misstänkte också. Men går det att kalibrera om sensorn i så fall? et vore ju det smidigaste (under förutsättning att rutan inte är tonad över sensorn).
frefre skrev:Lasta för långa lister och stäng bagageluckan. Det funkar bättre ;) ..apersson850 skrev:Eftersom sensorn mäter hur ljus som skickas snett in i glaset från undersidan reflekteras från glasets ovansida, torde en ruta som har en annan tjocklek ställa till det ordentligt för sensorn. Geometrin för ljusstrålen blir ju annorlunda då redan när rutan är torr. Det sensorn detekterar är just när geometrin på den reflekterade signalen förändras på grund av att den övre glas-luftövergången blir en glas-vattenövergång istället. Vatten har inte samma brytningsindex som luft.Det var lite det jag misstänkte också. Men går det att kalibrera om sensorn i så fall? et vore ju det smidigaste (under förutsättning att rutan inte är tonad över sensorn).
Annars får man väl lägga sig bakom en lastbil på Uppsalavägen så man kan skaffa en ny ruta igen...
mattish skrev:Lite offtopic det här men..
Lasta för långa lister och stäng bagageluckan. Det funkar bättre ;) ..
Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]