Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andis
Tony88 skrev:
Ägaren har lämnat in bilen på bilia men dom finner ingen fel på bilen.
Med tanke på felen det var undrar man ju hur gamla ägaren lämna in bilen på Bilia.
Gissning "den startar inte vad är felet, betala nej jag vill ha kostnadsfri felsökning" resultat inget hittat.

Fick du se något kvitto på den så kallade fel sökningen.
Verkar helt otroligt om den kan gå igenom en felsökning utan att hitta såna fel som din vän skrev.
av kneeman
Andis skrev:
Tony88 skrev:
Ägaren har lämnat in bilen på bilia men dom finner ingen fel på bilen.
Med tanke på felen det var undrar man ju hur gamla ägaren lämna in bilen på Bilia.
Gissning "den startar inte vad är felet, betala nej jag vill ha kostnadsfri felsökning" resultat inget hittat.

Fick du se något kvitto på den så kallade fel sökningen.
Verkar helt otroligt om den kan gå igenom en felsökning utan att hitta såna fel som din vän skrev.
Tidigare ägaren hade in bilen på Bilia Haga Norra i Sthlm med hjälp av bil bärgare.Där konstaterade dem att felkoder fanns i ABS Styrenhet som redan var "lagad" och att Cem enheten raderat bilens nycklar. Mekaniker får tvinga Cem till programmering och sedan startar bilen och ägaren betalar ca 3000kr för start hjälpen.... Väl hemma igen så blir bilen strömlös och då tas batteriet ur bilen för laddning och felet uppstår igen.... På volvo Sthlm ville dom had ca 16000kr för att fixa en ny abs styrenhet och ca 20000 kr för en ny cem enhet med programering... Upps, dyrt.
Då köpte jag bilen för en mycket billig peng. Har bytt de trasiga delarna och fått punga ut med 3250 kr för abs och cem enhet plus 900 kr programvara på Volvo här i byn.
Bilen går som ett skott och är helt underbar att köra...

Svar på din fråga ang papper på Bilia besök. Japp, jag fick med detta och kunde på så vis felsöka lite enklare.
av Andis
Tackar för svaret.
Ja då hitta dom felen precis som jag misstänkte sen att dom vill ha en helt otrolig massa pengar för att laga förvånnar mig inte.

Men vart lite misstänksam på kommentaren i första inlägget i trådden dom hittar inget fel. Men så var det ju inte.

Tur att du fick hjälp av deras felsökning för att kunna fixa den permanent. Samt guld att du lyckades lösa det till en rimlig kostnad.

Länge sen jag åkte 99 T6 men en kompis pappa hade en kommer ihåg att dom gick underbart tysta och starka. Gratulerar till köpet.
Samt om automaten går byt filter och olja i den direkt som underhållande åtgärd. En mycket svag punkt på dessa bilar att dom pajar, min gissning till pajandet för sällan oljebyte på automaten.

Med vänlig hälsning,
Andis
av kneeman
Andis skrev:Tackar för svaret.
Ja då hitta dom felen precis som jag misstänkte sen att dom vill ha en helt otrolig massa pengar för att laga förvånnar mig inte.

Men vart lite misstänksam på kommentaren i första inlägget i trådden dom hittar inget fel. Men så var det ju inte.

Tur att du fick hjälp av deras felsökning för att kunna fixa den permanent. Samt guld att du lyckades lösa det till en rimlig kostnad.

Länge sen jag åkte 99 T6 men en kompis pappa hade en kommer ihåg att dom gick underbart tysta och starka. Gratulerar till köpet.
Samt om automaten går byt filter och olja i den direkt som underhållande åtgärd. En mycket svag punkt på dessa bilar att dom pajar, min gissning till pajandet för sällan oljebyte på automaten.

Med vänlig hälsning,
Andis
Tack för svar, Andis.

Automatlådan har nu fått ett nytt filter och trågpackning och sedan spolad med 17 liter. Oj vad fint den går efter det. Kör jag lungt och fint, ja så som man ska göra, så märks det inte att den växlar. Men, bara men, om jag trycker pedalen i botten så är det som en häst sparkar och den drar något makalöst, går ruggit gämfört med min tidigare S80 2,4 140 hk.... Bränsle förbrukning vid full acceleration och närmare 200 kmh så drar den 4,8 lit/mil :shock: , men vid landsväg och 100 kmh med farthållare så blir det 0,85 lit/mil. Ja enligt bilens dator alltså, så det kan i verkligheten vara något annat men i alla fall en finger visning om att det blir lite tätare besök på macken...
Har även servat motorn ordentligt och fixat nya vacumslangar till magnetventilen och nu går turbon som de ska.
Nu ska vinterskorna på, har valt Hacka R, och sedan in på rekond.
Har inte åkt en så skön Volvo tidigare, makalöst skön och komfortabel. Då bilen köptes för 3000 kr så är jag mycket nöjd. :D
Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Nålen/Visaren på hastighetsmätare[…]

Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]