PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Agneo
Hej på er!
Nån som är duktig på P1800?
Håller på med en P1800 S på jobbet som vi renoverat och den har funkat bra ett tag men plötsligt har det blivit väldigt svårt/ i princip omöjligt att få in backen,ettan och även i viss mån tvåan!
Har tagit loss spaken och tittat och längst ner i änden vid spaken sitter ju en kula, strax ovanför den satt rester av nåt som liknade en f.d plast bussning!
Ska det finnas en bussning där och kan det vara problemet? OBS olika växellådslock på P1800 mot dom "vanliga" gammel volvo bilarna med m40/m41
Kollade på en sprängskiss men där hittade jag inget om en sån bussning?
Nån som känner igen detta med bussningen eller helt enkelt har andra idéer angående problemet?

Tacksam för hjälp!
Bilagor
image.jpg
image.jpg (1.65 MiB) Visad 667 gånger
av rid54
Vad betyder "svårt att få i"? Trögt och, för backväxeln, skrapanden? I så fall är det kopplingsrelaterat och man får kolla läget avseende hur kopplingsgaffeln rör sig. Om det har med spakrörelsen att göra, så måste länkaget inspekteras, men först efter att man säkerställt att det inte har med urkopplingen att göra. Enligt min uppfattning...
av Agneo
I princip omöjligt om du inte kastar i växeln o tar i med bägge händerna! Inget skrap...
Känns dock inte som kopplings relaterat i detta fallet utan mer nåt med lådan...
av Agneo
Ja!
Känns som antingen locket el lådan och eftersom locket är annorlunda mot vad jag skruvat med förr så tänkte jag ifall det var nån som visste om det var nåt typisk P1800 sjuka?
av Arne
Öppna växellådslocket och kolla så metallbrickan som sitter i växellådslocket inte spruckit, det har hänt ibland. Det är den brickan som växelväljaren ligger i då du överför kraften från spaken till skiftgafflarna.
av Agneo
Tack för tipset!
Du menar ta ner lådan, lossa locket och inspektera det invändigt?
Det som förvånade mig när jag tog loss spaken var att det stod ca 2cm olja uppe I vxl locket! Man såg inte ens metallplattan där spaken ska in i för den låg under oljebadet! ska det vara så?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
om jag inte minns fel sitter det ett kul lager i vevens centrum som vxl låds axeln går in i är det dåligt o går trögt/ hugger kan det ge såna symtom
kolla när du tar ner lådan. brukar dock skrapa då när backen ska i. det med oljan i locket kan ja inte svara på men det kan andra här.

hasse.
av Arne
Tack för tipset!
Du menar ta ner lådan, lossa locket och inspektera det invändigt?
Det som förvånade mig när jag tog loss spaken var att det stod ca 2cm olja uppe I vxl locket! Man såg inte ens metallplattan där spaken ska in i för den låg under oljebadet! ska det vara så?

Eventuellt för mycket olja i växellådan.
Oljebyte i Haldex

Ni som bytt oljan i Haldexen hur gör för[…]

Välkommen ut i trafiken

Nu kommer en ny bil till samlingen. Yngsta barnbar[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Partikelfilter, egr-ventil eller dieselspridare so[…]