Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
perin skrev:
AndS skrev:Och även en bränsledriven motor/kupevärmare vilket för mig är en komfort jag betalar för, en av få som jag uppskattar förutom drag.
Så skulle jag lägga till den på en bensinare så kör jag snabbt in merkostnaden som då hamnar max runt 10-15kkr.
Rullar i och för sig 2500 mil också.
Jag har bränslevärmare.
Jo, det är det nog många som har. Däremot var dialogen före mitt inlägg prisskillnaden mellan bensin och dieselbil där en orsak är bl.a. den standardmonterade bränslevärmaren därav min notering. Så den är en del av prisbilden.
Sedan får man värdera om man uppskattar den fördyringen i inköp av en diesel utifrån att den inte kan väljas bort.
Så jag uppskattar och vill ha en sådan, därav blir det endast 10-15kkr dyrare med diesel jämfört motsvarande bensinare.
Ser man inte nyttan med den utan en funktion enbart för att hålla värme under körning, tja då blir bilen kanske 30-35kkr dyrare än motsvarande bensinare.
Har nu kört 17.000 mil med vår och räknar slarvigt att den förbrukar 2dl mindre än motsvarande bensinare, så jag hamnar runt 50kkr i lägre bränslekostnad för dessa mil. Men detta är ju helt individuellt och så uppskattade jag min dragkrok. :wink:
Användarvisningsbild
av RWD
StringerBell skrev:
RWD skrev:Kanske gör att dieslarna trots högre verkningsgrad kommer upp i arbetstemp lika fort som en bensinare.
Fast det gör de ju inte, såvida man inte har kopplat på husvagnen eller ett släp med grus. Om man får värme i kupén ungefär lika snabbt som på en bensinare beror det på att dieselvärmaren brinner för fullt och hjälper till. Den lilla spillvärmen försvinner ut med avgasarena hos dieslarna pga det konstanta luftöverskottet vid låg belastning.
Ja, lite fel av mig, glödstiften hjälper till vid behov på låga varvtal att höja temperaturen i cylindrarna.

Men visst går väl dieselvärmaren igång och höjer motortempen om det behövs? Vilket borde minska slitaget på motorn vid kortare körningar än om man inte hade bränslevärmare , eller har jag fel?

Hade tidigare både en Audi diesel och en BMW diesel. På dessa fanns ju tempmätare fortfarande och på de 1,5 mi jag har till jobbet så var BMW:n uppe i normal temp redan efter c:a 3km vintertid medans Audin tog drygt en mil att bli varm.
Vet att det fanns någon form av tillsatsvärmare i Audin så funderade på om den inte fungerade. Eller vad kan det ha berott på?
Användarvisningsbild
av RWD
AndS skrev:
perin skrev:
AndS skrev:Och även en bränsledriven motor/kupevärmare vilket för mig är en komfort jag betalar för, en av få som jag uppskattar förutom drag.
Så skulle jag lägga till den på en bensinare så kör jag snabbt in merkostnaden som då hamnar max runt 10-15kkr.
Jag har bränslevärmare.
Jo, det är det nog många som har. Däremot var dialogen före mitt inlägg prisskillnaden mellan bensin och dieselbil där en orsak är bl.a. den standardmonterade bränslevärmaren därav min notering. Så den är en del av prisbilden.
Sedan får man värdera om man uppskattar den fördyringen i inköp av en diesel utifrån att den inte kan väljas bort.
Så jag uppskattar och vill ha en sådan, därav blir det endast 10-15kkr dyrare med diesel jämfört motsvarande bensinare.
Ser man inte nyttan med den utan en funktion enbart för att hålla värme under körning, tja då blir bilen kanske 30-35kkr dyrare än motsvarande bensinare.
Har nu kört 17.000 mil med vår och räknar slarvigt att den förbrukar 2dl mindre än motsvarande bensinare, så jag hamnar runt 50kkr i lägre bränslekostnad för dessa mil. Men detta är ju helt individuellt och så uppskattade jag min dragkrok. :wink:
Svågern har en 2,5FT -08 och de kör 2,5 mil till jobbet och jag har 1,5mil till jobbet.
Hans bil drar minst 3dl mer/mil än min 2,4d -10 med polestar. Tror dessutom att jag kör mer stads trafik då mina barn skjutsas oftare till träningar genom stan medans de bor ute på landet och har färre aktiviteter för barnen.
Så tror du spar mer än 2dl med din diesel :-)-)
Användarvisningsbild
av poseidon
Kör vanligtvis 1+1 km med bilen varje dag. Sen en långtur, 90+90 km, till stugan 1-2 gånger i månaden. Har funkat utan problem med min D4.
Användarvisningsbild
av perin
AndS skrev:
perin skrev:
Jag har bränslevärmare.
Jo jag förstod det. Vad jag menade var att även jag har bränslevärmare och skulle får ett prispåslag på 60tkr om jag skulle välja en diesel vilket inte var intressant för mig och hur min bilkörning ser ut idag. Det finns givetvis lägen där en dieselbil är bättre rent ekonomiskt det betvivlar jag inte. Men det finns säkert också många som lockats av bilförsäljares lösrykta argument som bränsleförbrukning.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Elpriset

Först betalar man abonnemangsavgift för […]

Den stora annons-tråden

Jaha de hade inte automat... haha.. såg inte[…]

Sjukt irreterande att man hela tiden måst[…]

När jag tänker efter så har alla m[…]