- tor 13 nov 2014, 06:17
#917483
Sedan får man värdera om man uppskattar den fördyringen i inköp av en diesel utifrån att den inte kan väljas bort.
Så jag uppskattar och vill ha en sådan, därav blir det endast 10-15kkr dyrare med diesel jämfört motsvarande bensinare.
Ser man inte nyttan med den utan en funktion enbart för att hålla värme under körning, tja då blir bilen kanske 30-35kkr dyrare än motsvarande bensinare.
Har nu kört 17.000 mil med vår och räknar slarvigt att den förbrukar 2dl mindre än motsvarande bensinare, så jag hamnar runt 50kkr i lägre bränslekostnad för dessa mil. Men detta är ju helt individuellt och så uppskattade jag min dragkrok.
perin skrev:Jo, det är det nog många som har. Däremot var dialogen före mitt inlägg prisskillnaden mellan bensin och dieselbil där en orsak är bl.a. den standardmonterade bränslevärmaren därav min notering. Så den är en del av prisbilden.AndS skrev:Och även en bränsledriven motor/kupevärmare vilket för mig är en komfort jag betalar för, en av få som jag uppskattar förutom drag.Jag har bränslevärmare.
Så skulle jag lägga till den på en bensinare så kör jag snabbt in merkostnaden som då hamnar max runt 10-15kkr.
Rullar i och för sig 2500 mil också.
Sedan får man värdera om man uppskattar den fördyringen i inköp av en diesel utifrån att den inte kan väljas bort.
Så jag uppskattar och vill ha en sådan, därav blir det endast 10-15kkr dyrare med diesel jämfört motsvarande bensinare.
Ser man inte nyttan med den utan en funktion enbart för att hålla värme under körning, tja då blir bilen kanske 30-35kkr dyrare än motsvarande bensinare.
Har nu kört 17.000 mil med vår och räknar slarvigt att den förbrukar 2dl mindre än motsvarande bensinare, så jag hamnar runt 50kkr i lägre bränslekostnad för dessa mil. Men detta är ju helt individuellt och så uppskattade jag min dragkrok.

V90 CC D4 AWD - 17