Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andis
Har hört om några fall med igensotat partikelfilter av släkting och vän som jobbar på verkstad. I båda fallen har det handlat om bilar som gått extremt korta körningar. Ena hade vad jag förstod bara rullat lite fram och tillbaka några kvarter i Stockholm city. Ingen hade bryt sig om att varningen för partikelfiltret lös och till slut gick bilen i nödläge. Hamna hos vännen på verkstaden för Manuel ursotning av filtret.

Den andra var en pensionär som i stort sett inte kunde köra bil och bilen gick i mindre samhälle sakta några kvarter hit och dit. Men i båda fallen har jag för mig dom sa att det tog något år innan bilarna dök upp efter dom sålts nya.

Så det verkar som det ska ganska mycket till för att lyckas sota igen ett partikelfilter.

Eller har ni hört annat?
Användarvisningsbild
av SvenB
Extremfall går alltid att hitta. Jag tror alla bilar, som nästan aldrig uppnår full motortemperatur, krånglar så småningom. Och jämför man min nuvarande D2, och förgående 1,8F, som båda har/har haft samma körmönster, går D2:an med full motortemperatur mycket längre tid på min vanligast sträcka på 1,5 mil. Detta troligtvis på grund av tillskottsvärmaren. D2:an blir varm på halva sträckan jämtemot 1,8F på vintern.
av mortimer
SvenB skrev:Extremfall går alltid att hitta. Jag tror alla bilar, som nästan aldrig uppnår full motortemperatur, krånglar så småningom. Och jämför man min nuvarande D2, och förgående 1,8F, som båda har/har haft samma körmönster, går D2:an med full motortemperatur mycket längre tid på min vanligast sträcka på 1,5 mil. Detta troligtvis på grund av tillskottsvärmaren. D2:an blir varm på halva sträckan jämtemot 1,8F på vintern.
Men om man jämför bägge motoralternativen utan värmaren, blir de varma lika fort då ?
Användarvisningsbild
av RWD
Har en bekant som nyligen köpte sig en V60 D4 som gått som demobil och frågade vad han tyckte om den.
Jättebra sa han förutom att det är nån varningslampa/motorlampa som tänds lite för ofta.
Han sa att det var något som berodde på något filter och när jag nämnde att det kunde vara partikelfiltret om de inte kör så långt så sa han att det kör extremt korta sträckor på 2-3 km.
Så visst går det att att sota igen ett filter i extremfallen.
Som demobil kan den ju ha gått många korta sträckor med.

Efter att mina två tidigare bilar hade varit dieslar och eftersom jag inte kör så mycket /år var jag också först inne på att köpa en bensinare (hade också råkat ut för turboras så lutade åt en sugmotor också då)
Blev dock övertalad av en kollega att testa 2,4d/D5 och ångrar det inte. Tycker de är helt ok och till och med lite underhållande vid vardagskörning med dieselns lite råa gång och grymma bottenvrid.
Moderna bensinare har ju sina problem med högtryckspumpar och så vidare och kan nog bli dyra att reparera de med.

Sen är det ju inte fel att när man gör någon längre resa emellanåt så blir det ju lite lägre bränslekostnad.
Användarvisningsbild
av SvenB
mortimer skrev: Men om man jämför bägge motoralternativen utan värmaren, blir de varma lika fort då ?
Nej, det är därför de flesta dieselbilar är utrustade med tillskottsvärmare standard.
Användarvisningsbild
av SvenB
RWD skrev:Har en bekant som nyligen köpte sig en V60 D4 som gått som demobil och frågade vad han tyckte om den.
Jättebra sa han förutom att det är nån varningslampa/motorlampa som tänds lite för ofta.
Han sa att det var något som berodde på något filter och när jag nämnde att det kunde vara partikelfiltret om de inte kör så långt så sa han att det kör extremt korta sträckor på 2-3 km.
Nu är det väl ingen som nekat att det kan inträffa, men det är ju lätt att åtgärda själv. Sedan är frågan hur en bensinbil mår av att bara köras 2-3 km stadigvarande?
Användarvisningsbild
av StringerBell
SvenB skrev:
RWD skrev:Har en bekant som nyligen köpte sig en V60 D4 som gått som demobil och frågade vad han tyckte om den.
Nu är det väl ingen som nekat att det kan inträffa, men det är ju lätt att åtgärda själv. Sedan är frågan hur en bensinbil mår av att bara köras 2-3 km stadigvarande?
Behöver man bil om man kör 2-3 km? På vintern kommer bilen aldrig upp i arbetstemperatur, knappt ens en bensinare. De kommer få problem förr eller senare.
Användarvisningsbild
av RWD
SvenB skrev:
Extremfall som sagt.

Jag skulle inte tveka på att köpa diesel även om jag inte hade kört mer än 1000 mil om året. Man kan ju använda dieselvärmare och ladda batteriet med jämna mellanrum.
Tror dessutom att problemet kommer att försvinna för dem då jag vet att de nån gång ibland åker lite längre men inte hunnit det än då de bara hade haft bilen 2-3 månader.

Behöver man bil om man kör 2-3 km? På vintern kommer bilen aldrig upp i arbetstemperatur, knappt ens en bensinare. De kommer få problem förr eller senare.

Har man hus och två barn så behöver man nog bil.
Användarvisningsbild
av SvenB
Ja visst är det bekvämare, men då får man nog tänka sig att göra en lite längre resa då och då.
Användarvisningsbild
av perin
StringerBell skrev:Behöver man bil om man kör 2-3 km? På vintern kommer bilen aldrig upp i arbetstemperatur, knappt ens en bensinare. De kommer få problem förr eller senare.
Jag brukar säga som så att "jag har inte råd att cykla"! :-O)
Bilen kostar i skatt, försäkring, värdeminskning m.m. så det måste vara bättre att åka bil så mycket som möjligt! :lol:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Har själv inte Volvia längre pga å[…]

Elpriset

Först betalar man abonnemangsavgift för […]

Den stora annons-tråden

Jaha de hade inte automat... haha.. såg inte[…]