Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av soprano
Hej har en v70 -09 som kupefläkten stannat i .nån som vet hur nan byter dylikt .?
av Arne
Det är ett jättejobb, hela instrumentbrädan ska demonteras. Har du aldrig gjort det så överväg att leja bort jobbet. Kolla först så det är fläkten som pajat innan bytet.
av soprano
hej arne .tack för ditt svar .har du nån ide vad de kan va för fel om de inte skulle va själva fläkten ?
av oldtimersmc
Köp en mekhandbok och byt fläkten själv, lite pill men ingen kärnfysik.
Räkna med att det tar en dag.
av oldtimersmc
soprano skrev:hej arne .tack för ditt svar .har du nån ide vad de kan va för fel om de inte skulle va själva fläkten ?

Oj Ex säkring lösa kablar pådraget mm mm
av Steffispappa
Hej har typ samma problem fast min fläkt har inte låtit lr nått förns idag!.. då ja vred på max fläktstyrka o då fick den spelet, låter som en jättmotor o luktar som nått ligger imot!!
av Triad
Behöver inte alls riva panelen på v70. Man demonterar handsfack och cem och hållare för cem.
Tar bort fotbeklädnad vänster sida och dim för att få bort sladden och ev låsskruven till fläkten.
Sedan använder man ett special verktyg för att vrida ur fläkten ifrån höger sida. Återmontera omvänt.
På xc60 ska man enligt anvisning demontera panelen men jag lyckas utan detta tack vare mina relativt små händer vilket gör att det sparat mig flera timmars jobb.
av snabbis
Som triad skrev, du behöver inte ur med i-bräda, men du ska ha specialverktyg, då den sitter lite kivigt. mest massa pill.
Bakom kombi-instrument ( DIM ) så sitter kontaktstycke och en låsflärp man bör hålla nere samtidigt som man vrider ur fläktmotorn , rekommenderas att vara två vid det momentet, har fått in bilar då tekniker haft så bråttomt att dom bara knäckt loss den utan att hålla i spärren oxå, så det gått sönder och lossnat och skapar oljud ( lös liten plast detalj).
av Triad
Helt riktigt. Är ni två så går det utan verktyget genom att man vrider på motorhuset från vänster sida. Din kompanjon håller fläkten från höger sida.
Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]

Hej! Bränslepumpen under förarstolen slu[…]

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]