Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rasmus95
Hej, då jag har en 940 med en glapp turbo så ska jag nu köpa mig en ny dock väldigt okunnig.

Den turbon som sitter i är en LTT och min bil är då en FTT..
Ska man köpa orginal FTT eller finns det någon annan man kan köpa? Isåntfall, vad är det som händer? tacksam för svar :lol:

PS, gärna linka eller skicka något jag skulle kunna tänka mig att köpa till den som ni vet fungerar fint :)
av Rasmus95
White skrev:Skojar du? Har ju förklarat två gånger i din andra tråd att det är samma turbo!

Som jag skrev så fungerar dom ju på olika varv? att ltt laddar vid mindre varv? och ftt vid högre varv? :roll: :-O)
av Rasmus95
White skrev:Är du seriös eller skojar du med oss?
haha nää men vafan..... lär ju köpa ny iaf.. och antar att jag köper en fulltryckare eller finns det andra alternativ? Kan ju köpa en lätt-tryckare igen men..

Och det jag skrev innan är vad jag har fått hört ifrån andra - inte härifrån/av dig -
av partypopper
Har sett din andra tråd och hur kommer det sig att du inte tror på att det är samma turbo? För det är det.
Jag har samma turbo som dig och jag har en ltt, bara wastegaten som skiljer och där har jag en likadan som du. Så min turbo laddar lika mycket som din. Konstigt va?
Du kanske ska läsa på lite om vad en turbo är.
Men vilken turbo du ska köpa överlåter jag till någon annan.
av Rasmus95
partypopper skrev:Har sett din andra tråd och hur kommer det sig att du inte tror på att det är samma turbo? För det är det.
Jag har samma turbo som dig och jag har en ltt, bara wastegaten som skiljer och där har jag en likadan som du. Så min turbo laddar lika mycket som din. Konstigt va?
Du kanske ska läsa på lite om vad en turbo är.
Men vilken turbo du ska köpa överlåter jag till någon annan.
Därför jag frågade här :) Och ja! Jag hörde det.. men sen så har jag hört det jag förklarade innan ifrån en verkstad att det är så.. Men antar att ni har rätt då :)
Användarvisningsbild
av White
Då tar vi det från början...

B230FK (ltt) och B230FT (ftt) har exakt samma turboaggregat. Det som skiljer är ENDAST wastegateklockan!

En ltt laddar 0,31 bar medan en ftt laddar 0,51 bar. Det som avgör hur mycket den ska ladda är wastegateklockan.

Alltså: Om du har en ltt behöver endast wastegateklockan bytas för att få en ftt!

Tydligare än så här kan jag inte förklara.

Verkstaden som säger annorlunda bör nog läsa på om Volvos rödblockare lite.
av Rasmus95
White skrev:Då tar vi det från början...

B230FK (ltt) och B230FT (ftt) har exakt samma turboaggregat. Det som skiljer är ENDAST wastegateklockan!

En ltt laddar 0,31 bar medan en ftt laddar 0,51 bar. Det som avgör hur mycket den ska ladda är wastegateklockan.

Alltså: Om du har en ltt behöver endast wastegateklockan bytas för att få en ftt!

Tydligare än så här kan jag inte förklara.

Verkstaden som säger annorlunda bör nog läsa på om Volvos rödblockare lite.

Tackar återigen :) Dock så vet jag nu.. men blev lite förvirrad när det blev olika saker sagda :) Men uppskattar verkligen att du förklarar och hjälper mig, och som sagt..väldigt ny till detta :)

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]