- sön 30 nov 2014, 08:56
Hej igen!
Vill bara berätta hur gick montaget av mina extraljus.
Att utnyttja original styrning av extraljus från Volvo är väldigt smart. Kontaktdonen med tillhörande två kabelsnuttar och extraljusknappen inuti kupén kostade bara 260 kr hos volvo. Betydligt billigare än från netskroten.
Att fästa tre extraljus är inte världens enklaste, men det går. Kabeldragningen är betydligt knepigare, framförallt att hitta plats för relän. Mina tre extraljus drivs från en enda men 40 Ampers relä. Volvos extraljusknapp lyser med orangegult sken (!) när den är påslagen.
MEN! OBS OBS OBS!
Innan du sätter in den 20 A:s säkringen på plats 2 (Volvo V70 2002)
JORDA INTE relän! I bästa fall (om du hinner plocka ut) smälter du bara säkringen.
Vet inte om man får länka till en annan sida härifrån, men jag hittade en väldigt bra bild på ett annat forum. (Moderatorn få plocka bort länken då, men jag tycker att den är en av de allra bästa kopplingsförklaring jag hittade överhuvudtaget!)
http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php ... =extraljus
I vilket fall som helst, så tänk på det INNAN! Jorda ej relän! Om du kör med en egen kabelsats och inte Volvos egen.
En sak till.
Mät noga kabellängderna till ljusen och klipp inte av alldeles för tidigt. Att klippa av från lång till kortare är mycket lättare än att försöka förlänga kabeln.
Nu har jag ljus som jag behöver och glöm inte att planera och ansluta rätt INNAN du återansluter batteriet.
Tack igen!
Opel Rekord 1700, Volvo 244GL aut, Golf MkII, Fiat Tipo 1,6, Mercedes 230, Citroën BX 1,4, Suzuki Baleno 1,6 GLX, Hyundai i10, Mercedes A170, V70 MY03, Golf MKVII, Chrysler Lebaron '93 3l V6 conv, Seat Arona, V70 D3 My11 Summum (skrotad pga olycka), nu: MB C200 T-CDI. Entusiastbil: ingen fn :(