Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V7003
Hej igen!
Tydligen nya nummer för reservdelar hos Volvo.
grå knapp: 31288620
och den svarta: 31288619
Kostar 240 bara knappen.
Kontaktdonen separat säljs inte, bara med komplett kabelsats för över tusenlappen.
Föredömligt snabb leveranstid!
Användarvisningsbild
av V7003
Hej igen!
Behöver lite hjälp till.
Var och hur stadgar man upp extraljusen så att de int fladdrar? Alltså på ett snyggt sätt?
Bilagor
volvogrill.jpg
volvogrill.jpg (289.77 KiB) Visad 621 gånger
Användarvisningsbild
av ER
Först så gäller det att man har ett STABILT fäste, dvs INTE nummerplåtssmäck eller LightOn trams vilka har gemensamma nämnaren att dom är veka och flexar i sig själva. Hade på S60:n och har på 70:an själv ett QPAX fäste som bultades fast i krockbalken och behövde ingen stagning pga stabila kontruktionen så denna typ av fästepunkt är att föredra som sitter i stabila delen av bilen.
Men JAG skulle dra ett rör(typ detta) över alla tre ljusena, tex kromat från feltema och tagit "svep" typ dessa fast medgummiinlägg och satt ett svep per ljus för att koppla ihop dom sen två svep som med vinkellänk/kulledoch gängad stång kopplas till grillen mellan ljus 1-2 och ljus2-3, alt. justerbart stag som finns till svep med bult och mutter. Sen rejäl skruv som går genom grillgallret upp i "softnosen", dvs stötfångarhöljet som grillen sitter i. Att bara fästa i grillen kommer leda till katastrof med instabilt fäste och ev att ljusena river sönder mera än det kostar senare om dom inte sitter fast i nosen.
Tror det var användaren "pettson" haft en guide om detta på svenska85x70klubbe en gång i tiden.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Jag borrade & skruvade fast nummerplåtshållaren i krockbalken. Sitter som berget. Sen satte jag staget på lampan & på grillens övre undersida. :???: Ni fattar. Dem sitter oxå bra!
Användarvisningsbild
av V7003
Hej igen!
Vill bara berätta hur gick montaget av mina extraljus.
Att utnyttja original styrning av extraljus från Volvo är väldigt smart. Kontaktdonen med tillhörande två kabelsnuttar och extraljusknappen inuti kupén kostade bara 260 kr hos volvo. Betydligt billigare än från netskroten.
Att fästa tre extraljus är inte världens enklaste, men det går. Kabeldragningen är betydligt knepigare, framförallt att hitta plats för relän. Mina tre extraljus drivs från en enda men 40 Ampers relä. Volvos extraljusknapp lyser med orangegult sken (!) när den är påslagen.
MEN! OBS OBS OBS!
Innan du sätter in den 20 A:s säkringen på plats 2 (Volvo V70 2002) JORDA INTE relän! I bästa fall (om du hinner plocka ut) smälter du bara säkringen.
Vet inte om man får länka till en annan sida härifrån, men jag hittade en väldigt bra bild på ett annat forum. (Moderatorn få plocka bort länken då, men jag tycker att den är en av de allra bästa kopplingsförklaring jag hittade överhuvudtaget!)
http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php ... =extraljus
I vilket fall som helst, så tänk på det INNAN! Jorda ej relän! Om du kör med en egen kabelsats och inte Volvos egen.
En sak till.
Mät noga kabellängderna till ljusen och klipp inte av alldeles för tidigt. Att klippa av från lång till kortare är mycket lättare än att försöka förlänga kabeln.
Nu har jag ljus som jag behöver och glöm inte att planera och ansluta rätt INNAN du återansluter batteriet.
Tack igen!
Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&oum[…]

Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Nålen/Visaren på hastighetsmätare[…]