Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo244dl
Har en 745 16v 89 som de satt 3" spjäll och lmm på men lmm var kass när jag köpte bilen så den gick kasst och varva inte över 3,5k

Och jag har en kompl motor från en 16v 90 så tänkte ta den lmm:en då var den mycket mindre så fick byta insugslang och spjäll till 90ans(2,5") och även den bränsleboxen

Och efter de gick bilen bra.

Men jag undrar om det är märkbar effekt skillnad mellan 3" och 2,5" spjäll? Ifall man skulle skaffa en hel 3" lmm.

Sitter förövrigt extraktor och 2,5" katt/halvsats

Mvh
av roh66
Hej volvo244dl!

Tja lite skillnad är det men motorn har samma "karaktär".
Dem tidigare B234F hade 159 hk. sen vart det 155 hk. Vridet är 210 Nm. sen 205 Nm. Rätta mig om jag har fel.
Men ska du få ut max är det 3" som gäller. Det kostar ju inte skjortan direkt. :)

Mvh.R.
av volvo244dl
roh66 skrev:Hej volvo244dl!

Tja lite skillnad är det men motorn har samma "karaktär".
Dem tidigare B234F hade 159 hk. sen vart det 155 hk. Vridet är 210 Nm. sen 205 Nm. Rätta mig om jag har fel.
Men ska du få ut max är det 3" som gäller. Det kostar ju inte skjortan direkt. :)

Mvh.R.
Hej.

Ja det borde ju vara lite skillnad jag har fått för mig att de senare b234f med 155 HK är tamare i registret?
Vad är det som skiljer 159hk och 155hk versionerna åt förutom spjäll och lmm?

Varför sänkte dom effekten tro, avgaskrav?

Jag ska försöka få tag i en 3" LMM så ja kan pröva med de större grejerna

Mvh
av roh66
Hej!
Jo stämmer bra det har just en 16V -89 med automat. Men den rör på sig rätt bra ändå.
Tidigare ägde jag en manuell 16V -88b. Den var förstås piggare. Den var utan AC.ABS och A-låda.
Bara dem sakerna väger säkert 100 kg +.
Så ska man ha en pigg 16v då köper man en 88'a utan lullull.
Ang: Varför sänkningen från 159hk till 155hk? Bra fråga jag vet inte.

Mvh.R.
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har en B234F -88B med "allt lull, lull" och OD lådan. Den har 3" LMM och den "rör på sig" den också :lol: :roll:

Mvh
Lennart
av volvo244dl
Min 745 är en 89 159hk Manuell utan "lullull" till och med balansaxelremmen är tyvärr borttagen.

Den drar väldigt bra även på lägre varv. Fast ibland så är den lite seg upp i varv när de blir öppför osv

Kopplingen börjar bli sliten, byter ja den så sätter ja även dit ett lättat svänghjul (7kg) istället för 14kg som sitter där nu

Borde väl göra skillnad på accelerationen?
Användarvisningsbild
av lennarte
volvo244dl skrev:Min 745 är en 89 159hk Manuell utan "lullull" till och med balansaxelremmen är tyvärr borttagen
Det är inte "tyvärr", det är en säkerhetsåtgärd. Balansremmen håller inte lika länge som kamremmen och är orsak till fler haverier än kamremmen. + att det gör några hästkrafter (5 - 10 sägs det) att slippa "veva runt" en massa vikter.
volvo244dl skrev:Den drar väldigt bra även på lägre varv. Fast ibland så är den lite seg upp i varv när de blir öppför osv
Det är för att vridmomentkurvan ligger högre upp på 16V motorn än på 8V. Den "börjar dra" ordentligt först vid c:a 4000 varv-
volvo244dl skrev:Kopplingen börjar bli sliten,
Tänk på att använda en kraftigare koppling, Det finns en orsak till att kopplingen till 16V motorn är mycket dyrare än till 8V (utan turbo)
volvo244d skrev: så sätter ja även dit ett lättat svänghjul (7kg) istället för 14kg som sitter där nuBorde väl göra skillnad på accelerationen?
Ett lättat svänghjul gör så att motorn accelererar fortare och att den går ner i varv fortare vid växling, vilket gör att du kan växla fortare. Tomgången blir "oroligare", svänghjulet är ju ett svänghjul. D.v.s det ska "ta upp" svängningar i varvtalet (då kanske balansremmen behövs). Vid acceleration har du ytterligare 1400 kg som ska flyttas på så 7 kg där gör ingen märkbar skillnad. Däremot om du plockar bort allt du kan i bilen, monterar aluminium eller plast i stället för plåt i dörrar och luckor, plexiglas istället för glas i sido och bakrutor så kan du minska vikten 200 kanske 300 kg. Då kan du märker du det på accelerationen.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av päpplet
Såhär gick min gamle GLT i sina glans dagar, en 88a med lite grövre avgasrör och rensad kat (satte dit original senare och det blev ingen skillnad) och den piskade en och annan fulltryckare utan problem :)
[youtube]BuZ8UG87PTk[/youtube]
av roh66
päpplet skrev:Såhär gick min gamle GLT i sina glans dagar, en 88a med lite grövre avgasrör och rensad kat (satte dit original senare och det blev ingen skillnad) och den piskade en och annan fulltryckare utan problem :)
[youtube]BuZ8UG87PTk[/youtube]
Hmm... slö tycker jag. Min 88b gjorde ca: 165 km/t på 3'n och 200 på 4'n. Original.
På 5's växel kunde jag ibland nå 210 km/t men det var typ nedför och mycket hemlängtan. :D
Kan väl dra av 7-8 km/t på glädjemätaren men ändå.

Mvh.R.

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]