- fre 07 nov 2014, 18:19
#915720
Därför är det grymt märkligt att MartinS T6a måste retardera tändningen när han kör lungt på 95 oktan, den har väl bara strax över 9 i komp.
Om man kör plattan i mattan är det ju klart att den kan behöva retardera tändningen vid 95 oktan.
taxi skrev:Apropå kompression: Jag trodde att turbomotorer hade lägre kompression? Vill minnas att jag reagerade på det när jag köpte min första turbobil.Ja, turbomotorer har självklart superlåg komp för att turbon ska kunna trycka in massor med luft innan den spikar.
Därför är det grymt märkligt att MartinS T6a måste retardera tändningen när han kör lungt på 95 oktan, den har väl bara strax över 9 i komp.
Om man kör plattan i mattan är det ju klart att den kan behöva retardera tändningen vid 95 oktan.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.