Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

taxi skrev:Apropå kompression: Jag trodde att turbomotorer hade lägre kompression? Vill minnas att jag reagerade på det när jag köpte min första turbobil.
Ja, turbomotorer har självklart superlåg komp för att turbon ska kunna trycka in massor med luft innan den spikar.

Därför är det grymt märkligt att MartinS T6a måste retardera tändningen när han kör lungt på 95 oktan, den har väl bara strax över 9 i komp.

Om man kör plattan i mattan är det ju klart att den kan behöva retardera tändningen vid 95 oktan.
Vänd på tankeexperimentet i stället, den ställer upp tändningen ännu mer med 98... ;-)
Vid fullfart eller hårdare acceleration är det faktiskt inte lika viktigt med tändningen eftersom de allra flesta bilar fetar på blandningen en hel del, det är snarare på dellast och vid segdragningar som bränslekvaliteten spelar större roll.

Alla turbomotorer har inte såå lågt komp, det beror på vilken karaktär man är ute efter. Lågt komp och mycket ladd ger en motor som är "död" utanför turbons arbetsområde, medan en med högre komp funkar mer som en sugmotor med lite spets skapad av turbon..

/Thomas
av *pettson*
Det var en gång det fanns ett givet tändläge, det var innan fördelaren. Sen kom fördelaren med mekanisk fördelning av tändlägen, sen kom elektronisk tändning som gick på en förprogrammerad kurva.. Sen kom styrdonen till insprutningen och sagan om enkel styrning tog slut.
Ett styrdon beräknar nya tändläget ungefär 150ggr i sekunden på tomgång i ett 5år gammalt styrdon, fler ggr på ett nyare, och inte som förr när ett tändläge gällde hela vevaxelvarvet, utan den beräknar alla cylindrar var för sej.. alla variabler kan ändra tändningen. Lufttemp, belastning, bränsle, bränsleavvikelse, motortemp, laddtryck, knacksensorer spjällsensorer, pedalsensorer och naturligtvis kombinationer av detta. Ju nyare bil ju mer sensorer och därmed variabler.

Så berätta för mej hur man vet att ändringen då det sker en, berodde på 95 eller 98 oktan? Det är till och med svårt i labb/ testbänk att köra en motor med så exakt lika variabler som det är möjligt för att utröna skillnader.
2 graders tempskillnad på insugsluften t.ex. gör ett annat tändläge. På ett och samma bränsle.
Körde på 87 och 91 Oktan i USA :P även Shells V-power är 91 där.
Har inte orkat läsa på varför det skiljer så mot oss, de har väl kassa raffinaderier. Camarons 6.2'an brydde sig iaf inte. Literpris ca 6,50-7 kr
nä de tillsätter inte MBTE eller ETBE, däför får deras bränsle så lågt oktantal.
W.A.P.E. skrev:Körde på 87 och 91 Oktan i USA :P även Shells V-power är 91 där.
Har inte orkat läsa på varför det skiljer så mot oss, de har väl kassa raffinaderier. Camarons 6.2'an brydde sig iaf inte. Literpris ca 6,50-7 kr
Från sidan det länkas till, ifall någon vill se direkt.

För handelsbensin i Sverige och Europa är det RON som anges på pumpen medan man i USA använder PON. I bränslets kravspecifikation finns dock krav på RON såväl som MON

Motorn har säkert lossnat från oket, ha[…]

Vevlager v50 1.8f

Mors. Jag håller på och renoverar en f[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås