NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lisa2000
I morse så startade inte bilen :(
2 grader varmt ute, mycket fukt, tvättade motorn försiktigt med vatten å avfettning häromdagen.

Batteriet var starkt, den tände men dog med en gång. Om och om igen. Provade säker 20ggr med olika långa pauser imellan.
Satte i motorvärmaren och efter bara 5 min i så startade den motvilligt.
Kanske bara tillfälligheter...

Jag kör sedan ca 10 mil på bensin.

Någon som känner igen?
av specos
SvenB skrev:Vilka problem? Självklart skall man tanka E85 i en 1,8F. Om det finns på macken man besöker förstås. Det finns inga belägg för att det skapar några problem, tvärt om. Jag har sedan 2009 "hängt" här på forumet, och under majoriteten av denna tid kört just en 1.,8F. De problem som andra med 1,8F har haft har inte haft med bränslet att göra. Jag körde min 1,8F i fyra år enbart på E85 (E75 på vintern) och hade inga startproblem eller andra problem. ??:-/
Om det skapar problem eller inte...tja. Säkerligen inga vetenskapliga belägg. Däremot är det många välrenommerade facktidningar som, när de gör begtester, tar upp exempelvis problem med spridarna, ojämn gång, tanka bensin var femte tank o s v. Dessutom krävs tätare oljebyten vilket är en indikation på att etanolen sliter mer. Men men. Jag har min åsikt, andra har sin. Självklart får man välja det man tycker passar bäst. Jag väljer bensin - tur att det är just en flexifuel, så att man själv kan få välja=)
Användarvisningsbild
av SvenB
Lisa2000 skrev:I morse så startade inte bilen :(
2 grader varmt ute, mycket fukt, tvättade motorn försiktigt med vatten å avfettning häromdagen.

Batteriet var starkt, den tände men dog med en gång. Om och om igen. Provade säker 20ggr med olika långa pauser imellan.
Satte i motorvärmaren och efter bara 5 min i så startade den motvilligt.
Hur långt körde du efter motortvätten? Jag tycker det verkar vara fukt som spökar, eftersom den startade när du värmde upp lite med motorvärmaren.
av Lisa2000
Jag körde inget alls efter tvätten... parkerade bara å där stod den typ ett dygn och det fortsatte att regna och vara busväder så det var inte direkt "torka upp" väder.

Hoppas på fuktspöke! =)
Användarvisningsbild
av Micce1980
Det kommer den göra imorgon med. :wink: Jag motortvättar aldrig men kan däremot torka av med trasa och kanske något medel på trasan med. Krånglar motorn inte gör jag inget med den, förutom service samt kollar läget under huven med jämna mellanrum.

Många säger att man kan spola av motorn nästan hur och det kan man oftast, notera oftast. :)
av Stjernkvist
Har precis samma bil och färga :D Jag kör enbart e85 jäääte nöjd. Men kör e85 om du kör snällt då kan du spara upp till 2,50 kr/mil. om du gillar o köra tufft ta bensin. Men håll dig till det ena eller andra är vad man hört

Du köpte B6 istället för B4. Det e[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&o[…]

Nice, det där har jag tänkt att gör[…]